Σάββατο, 8 Αυγούστου 2015

ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ

                                         




       

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη (20 Ιουλίου 1934 - 23 Ιουλίου 1996) ήταν Ελληνίδα ηθοποιός του κινηματογράφου και του θεάτρου και θεατρική επιχειρηματίας. Υπήρξε μία από τις πιο εμπορικές και πιο δημοφιλείς Ελληνίδες ηθοποιούς.

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη γεννήθηκε στις 20 Ιουλίου 1934 στο Μαρούσι Αττικής στην Αθήνα από τους Ιωάννη Βουγιουκλάκη, πρώην Νομάρχη Αρκαδίας και νομικό, και Αιμιλία Κουμουνδούρου. Τρεις μέρες αργότερα αρρώστησε με πνευμονία και αμέσως οι γονείς της φώναξαν ιερέα να τη βαφτίσει. Το όνομα που της έδωσαν: Αλίκη - Σταματίνα.  Η οικογένειά της κατάγεται από το χωριό Λάγια της Μάνης. Κατά τη διάρκεια της Γερμανικής Κατοχής ο πατέρας της δολοφονήθηκε από τον ΕΛΑΣ και η μητέρα της ανέλαβε μόνη της να μεγαλώσει τα τρία παιδιά, την Αλίκη, τον Αντώνη και τον Τάκη Βουγιουκλάκη

Από μικρή η Αλίκη λάτρευε τη Μαίρη Πίκφορντ και την Γκρέτα Γκάρμπο. Το πλούσιο υποκριτικό της ταλέντο διαφάνηκε από τα παιδικά της ακόμα χρόνια, πρωταγωνιστώντας στις περισσότερες σχολικές θεατρικές παραστάσεις.

Το 1952 έδωσε κρυφά από την οικογένειά της εξετάσεις,  καθώς το επάγγελμα του ηθοποιού εθεωρείτο ντροπή την εποχή εκείνη,  στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου από την οποία αποφοίτησε τρία χρόνια μετά με Λίαν Καλώς. Προτού ακόμη αποφοιτήσει από τη Σχολή ξεκίνησε τη σταδιοδρομία της από το θέατρο. Ο πρώτος της θεατρικός ρόλος ήταν στο έργο Κατά Φαντασίαν Ασθενής του Μολιέρου το 1953 και η πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση έγινε στην ταινία Το Ποντικάκι το 1954. Κατά τη διάρκεια της φοίτησης της στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου συμμετείχε χωρίς άδεια της Σχολής στην παράσταση Ρωμαίος και Ιουλιέτα. Τότε συζητήθηκε από τον σύλλογο των διδασκόντων της Σχολής η παραμονή της ή όχι στη Σχολή: Ο Καρθαίος είχε ισχυρισθεί πως δέχθηκε την επίσκεψη της θείας του Νίκου Χατζίσκου, και του ζήτησε να επιτρέψει ως διευθυντής της Σχολής να παίξει η Βουγιουκλάκη στις παραστάσεις του Εθνικού Κήπου. Ο διευθυντής είπε πως ο κανονισμός της Σχολής δεν το επέτρεπε, αλλά δεν διαβιβάστηκε σωστά στην Βουγιουκλάκη, η οποία παραπλανήθηκε και χωρίς να αντιμετωπίσει το ζήτημα υπεύθυνα, συμμετείχε στις παραστάσεις. Η Βουγιουκλάκη αιτήθηκε συγχώρεσης από το Συμβούλιο των καθηγητών, επικαλούμενη πως και στο παρελθόν είχε αρνηθεί πρόταση συμμετοχής της σε παράσταση του θιάσου της Κοτοπούλη. Τελικά ο Καρθαίος πρότεινε την επιεική κρίση της σε κάτι που συμφώνησε και ο Ροντήρης Σύντομα καθιερώθηκε στο χώρο και λόγω της εξαιρετικής δημοτικότητας που απέκτησε στο ευρύ κοινό ονομάστηκε (από τον Φιλοποίμενα Φίνο αρχικά) "Εθνική Σταρ" της Ελλάδας.

Το 1953, όντας στο δεύτερο έτος της σχολής, της ανατέθηκε ο μικρός ρόλος της Λουιζόν στον «Κατά φαντασίαν ασθενή» του Μολιέρου, ενώ τον ίδιο χρόνο πήρε και το ρόλο της Ολυμπίας στις «Φουσκοθαλασσιές» του Δημήτρη Μπόγρη.

Η Βουγιουκλάκη έκανε το ντεμπούτο της στο θέατρο το 1953 με το έργο Κατά Φαντασίαν Ασθενής του Μολιέρου. Τον επόμενο χρόνο πραγματοποίησε το κινηματογραφικό της ντεμπούτο με την ταινία Το Ποντικάκι. Ακολούθησαν 41 κινηματογραφικές ταινίες συμπεριλαμβανομένης και της τουρκικής διασκευής της ταινίας "Χτυποκάρδια στο θρανίο" με τον τουρκικό τίτλο "Siralardaki Heyecanlar" (1963), οι περισσότερες των οποίων έγιναν τεράστιες εισπρακτικές επιτυχίες και κατάφεραν να εκτινάξουν την καριέρα της στα ύψη και να της δοθεί ο χαρακτηρισμός "Εθνική Σταρ".
Το 1960, της απονεμήθηκε το Βραβείο ερμηνείας Α΄ Γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του 1960 για την ερμηνεία της στην κινηματογραφική ταινία Μανταλένα, σε σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου


Το καλοκαίρι του 1954, πριν ακόμα τελειώσει τη δραματική σχολή κι ενώ επέστρεφε από τις διακοπές της, την κάλεσε ο σπουδαίος ηθοποιός και σκηνοθέτης Νίκος Χατζίσκος για να αντικαταστήσει την Άννα Συνοδινού, που αποχώρησε από το θίασο, στο ρόλο της Ιουλιέτας. Για να παίξει στο έργο χρειάστηκε να πάρει ειδική άδεια από τη σχολή της, έχοντας στη διάθεσή της μόνο τρία μερόνυχτα για να προετοιμαστεί και να μάθει το ρόλο. Η Ιουλιέτα της μπορεί να μην ήταν υπόδειγμα σαιξπηρικής ερμηνείας, κοινό και κριτικοί, όμως, χειροκρότησαν την προσπάθειά της.
























Το 1960, κέρδισε το βραβείο ερμηνείας Α' Γυναικείου ρόλου στο 1ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για την ερμηνεία της στην ταινία Μανταλένα, σε σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου, ενώ η ίδια ταινία εκπροσώπησε την Ελλάδα στο διεθνές κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, όπου άφησε πάρα πολύ καλές εντυπώσεις.
























Το 1961 η Αλίκη Βουγιουκλάκη συγκρότησε τον δικό της θίασο, ανεβάζοντας τα έργα Καίσαρ και Κλεοπάτρα, Χτυποκάρδια στο θρανίο κ.α. Αργότερα γνωρίστηκε με τον Φιλοποίμενα Φίνο και άρχισε μια μόνιμη συνεργασία με την εταιρία του, τη Φίνος Φιλμ. Μαζί έκαναν μερικές από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες του ελληνικού κινηματογράφου, ανάμεσά τους οι ταινίες: ΑστέρωΤο ξύλο βγήκε από τον παράδεισοΜανταλέναΤο κλωτσοσκούφιΗ Αλίκη στο ναυτικόΗ Λίζα και η άλληΗ ψεύτραΤο δόλωμα Η Αρχόντισσα και ο αλήτης, Υπολοχαγός ΝατάσσαΗ κόρη του ήλιουΗ Μαρία της Σιωπής κ.α.. Οι, μεταξύ άλλων, κινηματογραφικοί της ρόλοι, άλλοτε της χαριτωμένης σκανδαλιάρας μαθήτριας, άλλοτε του πλουσιοκόριτσου που επαναστατεί εναντίον του πλούσιου πατέρα της, άλλοτε της φτωχής και ασήμαντης κοπέλας που καταφέρνει να ανέβει κοινωνικά, να επιτύχει και να δοξαστεί, είχαν και συνεχίζουν να έχουν, μεγάλη απήχηση στο κοινό εξασφαλίζοντας στην ηθοποιό σπάνια δημοτικότητα ενώ η ταινία Υπολοχαγός Νατάσα ήταν η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου για τρεις δεκαετίες. Επίσης οι δύο επόμενες μεγαλύτερες εισπρακτικές κινηματογραφικές επιτυχίες ανήκουν στην Αλίκη Βουγιουκλάκη.

 



































Η αποτυχία της Αλίκης Βουγιουκλάκη να ενσαρκώσει την Κλεοπάτρα σε θεατρική παράσταση με τον Μάνο Χατζιδάκι. Το κοινό της γύρισε την πλάτη επειδή έγινε «μελαχρινή»!


kaisar1


Το 1962 η Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν ήδη επιτυχημένη πρωταγωνίστρια. Είχε πρωταγωνιστήσει σε πολλές ταινίες που σημείωσαν τεράστια επιτυχία, όπως η «Αστέρω», «Το Ξύλο βγήκε απ” τον παράδεισο», «Το Κλωτσοσκούφι», «Η Αλίκη στο Ναυτικό», η «Μανταλένα». Το κοινό γέμιζε τις κινηματογραφικές αίθουσες και αποθέωνε την Αλίκη. Παρά την τεράστια επιτυχία, η Βουγιουκλάκη, όπως αναφέρουν οι φίλοι και οι συνεργάτες της, ένιωθε εγκλωβισμένη στην εικόνα της ξανθιάς ναζιάρας γυναίκας, που συνήθως ενσάρκωνε. Έτσι, επέλεξε να δοκιμάσει τις δυνάμεις της στο θέατρο σε κάτι διαφορετικό. Ανέβασε με τον δικό της θίασο το έργο του Μπέρναρ Σω «Καίσαρ και Κλεοπάτρα», σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού και μουσική Μάνου Χατζιδάκι.

Με τον συμπρωταγωνιστή της που ενσάρκωνε τον Καίσαρα
Με τον συμπρωταγωνιστή της Τζαβέλα Καρούζο, που ενσάρκωνε τον Καίσαρα. 


Ήταν η πρώτη «θιασαρχική» δουλειά της ηθοποιού στην οποία επένδυσε αρκετά χρήματα και πολλές προσδοκίες για μια στροφή στην καριέρα της. Για τις ανάγκες του ρόλου, προκειμένου να ενσαρκώσει την Κλεοπάτρα, εμφανίστηκε μπροστά στο κοινό με μαύρα μαλλιά. Οι κριτικοί θεάτρου μετά την πρεμιέρα έγραψαν καλά λόγια, αλλά ο κόσμος, που θεωρείται από τους καλλιτέχνες ο καλύτερος κριτής, δεν είχε την ίδια άποψη. Πολλοί θεατές δυσκολεύτηκαν ακόμα και να αναγνωρίσουν την αγαπημένη τους ηθοποιό την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε στο σανίδι. Η μελαχρινή Αλίκη δεν κατάφερε να πείσει ως Κλεοπάτρα και το θέατρο είχε πολλά άδεια καθίσματα από τις πρώτες κιόλας ημέρες. 


Στο πλευρό του συνθέτη Μάνου Χατζιδάκι, η Αλίκη διαλέγει τα κοστούμια για το έργο Καίσαρ και Κλεοπάτρα
Στο πλευρό του συνθέτη Μάνου Χατζιδάκι, η Αλίκη διαλέγει τα κοστούμια για το έργο «Καίσαρ και Κλεοπάτρα».



Η μουσική του Χατζιδάκι, τα ακριβά κοστούμια και τα σκηνικά, δεν αποδείχτηκαν αρκετά για να σώσουν την κατάσταση και η παράσταση κατέβηκε μετά από λίγες εβδομάδες. Η Βουγιουκλάκη μετά τη θεατρική αποτυχία, ακολούθησε μια δοκιμασμένη συνταγή που τη δικαίωσε. Φόρεσε ξανά τη σχολική ποδιά που είχε φορέσει στο «Ξύλο βγήκε απ’ τον Παράδεισο», αυτή τη φορά για τη ταινία «Χτυποκάρδια στο Θρανίο», που σημείωσε τεράστια επιτυχία και επανέφερε την Αλίκη στον κινηματογραφικό της θρόνο. 



AlikiAutograf.jpg


                     ========================================


ΘΕΑΤΡΟΓΡΑΦΙΑ



"Το Νυφικό Κρεβάτι"

Χειμερινή περίοδος 1976 - 77 Θέατρο ΑΛΙΚΗ

Πρώτη παράσταση 27 Νοεμβρίου 1976
Η παράσταση μεταφέρεται και στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο ΧΑΤΖΩΚΟΥ από 10 Απριλίου 1977.




           ================================================

Ωραία Μου Κυρία"

Καλοκαίρι 1977 ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΙΚΗ

Πρώτη παράσταση 19 Ιουνίου 1977
Η παράσταση συνεχίζεται και τη χειμερινή περίοδο 1977 - 78 στο Θέατρο ΑΛΙΚΗ.




              ==================================================

"Καμπαρέ"

Καλοκαίρι 1978 ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΙΚΗ


Πρώτη παράσταση 30 Ιουνίου 1978
Η παράσταση συνεχίζεται και τη χειμερινή περίοδο 1978 - 79 στο Θέατρο ΑΛΙΚΗ και στη συνέχεια μεταφέρεται και στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο ΡΑΔΙΟ ΣΙΤΥ από 22 Απριλίου 1979 και για 3 βδομάδες




                           ========================================

"Καμπίρια"

Καλοκαίρι 1979 ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΙΚΗ

Πρώτη παράσταση 16 Ιουνίου 1979


               ===============================================


"Τζούλια"

Χειμερινή περίοδος 1980 - 81 Θέατρο ΑΛΙΚΗ

Πρώτη παράσταση 1η Νοεμβρίου 1980




                 =============================================

"Εβίτα"

Χειμερινή περίοδος 1981 - 82 Θέατρο ΑΛΙΚΗ

Πρώτη παράσταση 11 Δεκεμβρίου 1981
Η παράσταση συνεχίζεται και το καλοκαίρι του 1982 στο ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΙΚΗ.



              ====================================================


"Η Κυρία Με Τις Καμέλιες"

Χειμερινή περίοδος 1982 - 83 Θέατρο ΑΛΙΚΗ

Πρώτη παράσταση 20 Νοεμβρίου 1982
ΑΛΙΚΗ.



                ===========================================


"Εύθυμη Χήρα"

Καλοκαίρι 1983 ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΙΚΗ

Πρώτη παράσταση 17 Ιουνίου 1983




                  ========================================

"Βίκτωρ Βικτώρια"


Χειμερινή περίοδος 1983 - 84 Θέατρο ΑΛΙΚΗ

Πρώτη παράσταση 17 Νοεμβρίου 1983

Η παράσταση μεταφέρεται και στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο ΧΑΤΖΩΚΟΥ από τον Μάιο του 1984. Τον Ιούλιο του 1984 η Αλίκη Βουγιουκλάκη παρουσιάζει στην Αυστραλία το έργο "Το Νυφικό Κρεβάτι".

                 ============================================

Η μελωδία της ευτυχίας

Melodiaeftyhias1.JPG


Melodiaeftyhias2.JPG


Έτος: 1996
Είδος: Μιούζικαλ
Τηλεοπτική πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Ιουλίου 1996
Διάρκεια: 143'
Κανάλι: ΑΝΤ1
Σενάριο: Παύλος Μάτεσις
Μουσική σύνθεση: Richard Rodgers
Συγγραφέας: Oscar Hammerstein II
Ηθοποιοί: Αλίκη Βουγιουκλάκη (Μαρία) , Νίκος Γαλανός (καπετάνιος Von Trapp) , Μάρθα Βούρτση (μητέρα Abbess) , Κοσμάς Ζαχάρωφ (Max Detweiler) , Καίτη Λαμπροπούλου , Κωνσταντίνα Ανδριοπούλου , Άριελ Κωνσταντινίδη (Liesl) , Μαρίνος Δεσύλλας (Rolf) , Μπάμπης Κατσούλης ,Θανάσης Σαράντος , Αντώνης Τρικαμηνάς , Αλέξανδρος Ρήγας , Γεωργία Καλλέργη (Frau Schmidt) , Δέσποινα Τσιρακάκη , Μαρία Φραγκουδάκη ,Βαλίτα Ψαρρού , Μαρίνα Μανωλάκου , Απόστολος Ψυχράμης , Μάνος Αναστασόπουλος , Άγγελος Γραμμένος (ναύαρχος Shreiber) , Μαρία Στάβαρη ,Μαρία Βασιλάτου , Βερόνικα Αργιέντζη (Μάρθα) , Κρίστυ Αναστασοπούλου (Μάρθα) , Λουίζα Αναστασοπούλου (Μάρθα) , Ηρώ (I) , Δάφνη (I) , Ηλίας(Kurt) , Στέργιος (Kurt) , Μάρκος (Kurt) , Αθηνά (Gretel) , Μελίνα (Gretel) , Μαρία (Gretel) , Ντίνα Ανεμογιάννη (Λουίζα) , Κατερίνα Κατριδόνη (Λουίζα) , Ιφιγένεια Κατριδόνη (Λουίζα) , Δήμητρα (Brigitta) , Μαριάννα (I) (Brigitta) , Νικόλ (Brigitta)

Σχόλια/Πλοκή:

 "Η μελωδία της ευτυχίας", 1994-1995 και 1995-1996, θίασος Αλίκης Βουγιουκλάκη, στο θέατρο Αλίκη. Σε μουσική Richard Rodgers, απόδοση και ελληνικούς στίχους του Παύλου Μάτεσι. Η παράσταση μεταδόθηκε σαν αφιέρωμα την ημέρα του στερνού "αντίο" στην ηθοποιό.


Τον Απρίλιο του 1996, την περίοδο που δίνονταν στη Θεσσαλονίκη οι παραστάσεις του τελευταίου θεατρικού της έργου "Η μελωδία της ευτυχίας", η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε έντονους πόνους στο στομάχι, τους οποίους πίστευε ότι προκαλούσαν τα πολλά αντιβιοτικά που πήρε εξαιτίας μιας βρογχίτιδας που την ταλαιπωρούσε εκείνο το διάστημα. Αφού έκανε εξετάσεις σε ένα ιατρικό διαγνωστικό κέντρο της Express Service στη Θεσσαλονίκη, διεγνώσθη κακοήθης όγκος στο ήπαρ. Μη έχοντας συνειδητοποιήσει τη σοβαρότητα της κατάστασης, συνέχισε για μια ακόμη εβδομάδα τις παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη, τις οποίες τελικά διέκοψε στις 29 Απριλίου,οπότε δόθηκε και η τελευταία παράσταση του έργου.

Στην Αθήνα μια ομάδα τριών καθηγητών ιατρών διεπίστωσε την ύπαρξη καρκίνου καλπάζουσας μορφής και στο πάγκρεας, πέραν του όγκου στο ήπαρ. Στις 7 Μαΐου, η Αλίκη Βουγιουκλάκη ταξίδεψε στο Μόναχο, όπου υποβλήθηκε σε μια σειρά επιπλέον εξετάσεων κατά τη διάρκεια των τριών ημερών που έμεινε εκεί. Στις 9 Μαΐου, επέστρεψε στην Ελλάδα από το Μόναχο της Γερμανίας. Στις 15 Μαΐου, η έκανε το τελευταίο της ταξίδι στη Βοστώνη των Ηνωμένων Πολιτειών σε μια ύστατη προσπάθεια να αντιμετωπίσει το σοβαρό πρόβλημα της υγείας της. Ποτέ δεν έμαθε ότι οι γιατροί στις ΗΠΑ της έδωσαν μόλις 15 μέρες ζωής. Στις 19 Μαΐου επέστρεψε οριστικά στην Αθήνα και στις 21 Μαΐου μπήκε στο Ιατρικό Κέντρο Αθηνών με δική της πρωτοβουλία.

Μετά από δυο μήνες νοσηλείας, η Αλίκη Βουγιουκλάκη πέθανε στις 23 Ιουλίου 1996 στο Ιατρικό Κέντρο Αθηνών από καρκίνο. Ακολούθησε διήμερο λαϊκό προσκύνημα της σορού της στο παρεκκλήσι της Μητρόπολης Αθηνών. Στις 25 Ιουλίου 1996, η νεκρώσιμη ακολουθία εψάλη στον Καθεδρικό Ναό Αθηνών και η ταφή της πραγματοποιήθηκε από το Α' Νεκροταφείο Αθηνών δημοσία δαπάνη, παρουσία πολλών συναδέλφων της και πλήθους κόσμου.



Κριτική αποδοχή

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν πολύ δημοφιλής ηθοποιός. Οι ρόλοι της είχαν μεγάλη απήχηση στο κοινό, το οποίο την στήριζε συνεχώς. Η ταινία «Υπολοχαγός Νατάσα» θεωρείται η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στον ελληνικό κινηματογράφο, ενώ η Αλίκη Βουγιουκλάκη πρωταγωνιστούσε στη δεύτερη και στη τρίτη. Σήμερα θεωρείται μια από τις πιο δημοφιλείς ηθοποιούς του θεάτρου και του κινηματογράφου με ταινίες οι οποίες αγαπήθηκαν από τέσσερις διαφορετικές γενιές και συνεχίζουν να αποκτούν νέο κοινό, ακόμα και μετά τον θάνατό της . Με την πάροδο των χρόνων η Αλίκη Βουγιουκλάκη ξέφυγε από την σφαίρα του απλού ηθοποιού/καλλιτέχνη και έγινε το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής  Το 1959, η δημοσιογράφος/χρονογράφος της εφημερίδας "Καθημερινή" Ελένη Βλάχου της έδωσε το προσωνύμιο «Εθνική Σταρ» της Ελλάδας που την ακολούθησε τα επόμενα χρόνια.

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη έχει χαρακτηριστεί από πολλούς κριτικούς, δημοσιογράφους αλλά και από διεθνείς καταξιωμένους Έλληνες σκηνοθέτες όπως ο Κώστας Γαβράς, σαν ένα πανευρωπαϊκό αν όχι παγκόσμιο φαινόμενο διότι καμιά άλλη ηθοποιός δεν ήταν τόσο αγαπητή και δημοφιλής στο κοινό μιας χώρας, για τόσο μεγάλη χρονική περίοδο, όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη. Το 1960 βραβεύτηκε με το βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου στο Φεστιβάλ Ταινιών Θεσσαλονίκης για την ερμηνεία της στη ταινία «Μανταλένα». Αποκαλείται επίσης «το Φαινόμενο Αλίκη».

Η επιλογή της Αλίκης να υπηρετήσει ως το τέλος της καριέρας της την εικόνα που την καθιέρωσε στο μεγάλο κοινό και να μην δοκιμαστεί σε ρόλους του μεγάλου ρεπερτορίου, ήταν οι λόγοι που αμφισβητήθηκε από το πιο επιλεκτικό και απαιτητικό κοινό με ακραίες κάποιες φορές αντιδράσεις. Διάφοροι κριτικοί είχαν επιφυλάξεις κυρίως με τα στερεότυπα τα οποία εισήγαγε και όχι με το ταλέντο ή με τον επαγγελματισμό της.

Στην εκπομπή/ντοκιμαντέρ του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΙ, "Μεγάλοι Έλληνες" (που βασίστηκε στην αντίστοιχη παραγωγή του αγγλικού τηλεοπτικού σταθμού BBC) και που προβλήθηκε το 2009, η Αλίκη Βουγιουκλάκη συμπεριλήφθηκε στη λίστα των "Μεγάλων Ελλήνων" μετά από ψηφοφορία, καταλαμβάνοντας την 88η θέση.



Τραγούδια

Σημαντικό κεφάλαιο της καριέρας της Αλίκης Βουγιουκλάκη ήταν επίσης τα τραγούδια που ερμήνευσε ως ηθοποιός, τόσο στις κινηματογραφικές της ταινίες όσο και στις θεατρικές της παραστάσεις. Σημαντικοί Έλληνες συνθέτες και στιχουργοί όπως οι Ξαρχάκος, Πλέσσας, Λοΐζος, Μαρκόπουλος, Παπαδόπουλος, Γκάτσος, Μικρούτσικος, Ζαμπέτας, Θεοδωράκης κ.α. με κορωνίδα τον Μάνο Χατζιδάκι, έντυσαν μουσικά/στιχουργικά τα κινηματογραφικά και θεατρικά της έργα.

 Ο πρώτος χρυσός δίσκος που δόθηκε στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας ήταν αυτός με τα τραγούδια από την ταινία "Το Ξύλο Βγήκε Από Τον Παράδεισο" (1959), σε μουσική του Μ. Χατζιδάκι και ερμηνεύτρια την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Οι 75.000 δίσκοι που πωλήθηκαν αποτέλεσαν ένα ρεκόρ. Στα τραγούδια από την εν λόγω ταινία ανήκουν τα πολύ γνωστά "Το Γκρίζο Γατί" και "Έχω Ένα Μυστικό" (Μ. Χατζιδάκι - Αλ. Σακελλάριου). Ο Μ. Χατζιδάκις και η Α. Βουγιουκλάκη συνεργάστηκαν και στις ταινίες «Το κλωτσοσκούφι» (1960), «Μανταλένα» (1960), «Η Αλίκη στο ναυτικό» (1961), «Η Λίζα και η άλλη» (1961), «Αλίκη» (1962) & «Χτυποκάρδια στα θρανία» (1963). Αξιοσημείωτα είναι τα τραγούδια «Θάλασσα πλατιά» (στίχοι Γ.Ρούσου), «Μέσα σ’ αυτή τη βάρκα» (στίχοι Μάνου Χατζιδάκι), «Τράβα μπρος» (στίχοι Αλ.Σακελλάριου), «Ξημερώνει» (στίχοι Βαγγέλη Γκούφα), «Θαλασσοπούλια μου» (στίχοι Ν.Γκάτσου), «Κλωτσοσκούφι» (στίχοι Χρ.Γιαννακόπουλος / Αλ.Σακελλάριος) μαζί με τον Μπιθικώτση , «Σ’ αγαπώ» (στίχοι Αλέκου Σακελλάριου) και «Ο αμαξάς» (στίχοι Αλ. Σακελλάριου).

 Η Βουγιουκλάκη ερμήνευσε τα τραγούδια από τα «Χτυποκάρδια στα θρανία» και στην τουρκική γλώσσα, για την τουρκική εκδοχή της ταινίας. Το τραγούδι «Μια περιπέτεια στη Νότιο Καρολίνα» (1959) είναι το μοναδικό σόλο τραγούδι της Βουγιουκλάκη, σε μουσική και στίχους του Χατζιδάκι, που δεν έχει κινηματογραφικές ή θεατρικές καταβολές. Με τον Μάνο Χατζιδάκι συνεργάστηκαν δισκογραφικά και το 1970, στο άλμπουμ του συνθέτη «Επιστροφή», σε στίχους του Νίκου Γκάτσου, όπου εμφανίζεται ως έκτακτη συμμετοχή, αφού τα τραγούδια του δίσκου ερμηνεύουν ο Γρ.Μπιθικώτσης και η Δ. Γαλάνη. Το τραγούδι στο οποίο συμμετέχει η Βουγιουκλάκη φέρει τον τίτλο «Το Δεσποινάκι» και το ερμηνεύει μαζί με τον Μπιθικώτση. Η τελευταία φορά που συνεργάστηκαν καλλιτεχνικά ήταν στο ανέβασμα της «Λυσιστράτης» το καλοκαίρι του 1986 στην Επίδαυρο.

 Η Αλίκη Βουγιουκλάκη ερμήνευσε κι ένα πλήθος ακόμα διαχρονικών τραγουδιών όπως: «Φως της αυγής» (στίχοι Βαγγέλη Γκούφα) , «Η νύχτα» (στίχοι Ν. Γκάτσος), «Ο Λευτέρης» (Ν.Γκάτσος), «Κατερίνα», «Ξανθομαλλού», «Ήλιος πάνω , ήλιος κάτω» (Γ.Μαρκόπουλος-Λ.Παπαδόπουλος), «Στον ήλιο του μεσημεριού», «Αλητάκι μπατηράκι» και «Η αγάπη θέλει δύο» μαζί με τον Δ. Παπαμιχαήλ, «Άναψε μέσα μου φωτιά» (Ν.Μαμαγκάκη-Ντ.Δημόπουλου), «Μου αρέσουνε τ’ αγόρια» και «Άστο το χεράκι σου» (Κ.Καπνίσης-Α.Σακελλάριος),«Νανούρισμα» (Μ.Λοΐζος-Λ.Παπαδόπουλος), «Χάλι γκάλι», «Το φεγγαράκι», «Το τιμόνι» (Γ. Λαβράνος-Α. Σακελλάριος),«Σήκω χόρεψε συρτάκι», «Η Κυριακή», «Δημήτρη μου», «Είναι το στρώμα μου μονό» (Γ. Ζαμπέτας),«Γείρε στην πέτρα» (Γ.Κατσαρός - Πυθαγόρας) μαζί με τον Δ. Παπαμιχαήλ, «Γεννήθηκα στον Πειραιά» (Γ.Κατσαρός - Πυθαγόρας), «Ποιος, ποιος, ποιος» (Γ. Κατσαρός - Πυθαγόρας), «Αλίμονο στα νιάτα μου» (Ν.Καλλίτσης - Κ.Λιακάκος) μαζί με τον Δ.Παπαμιχαήλ & «Όσα δώσεις στην αγάπη» (Ν. Καλλίτσης - Κ. Λιακάκος) κ.ά. 

Την περίοδο 1974-75 η Αλίκη Βουγιουκλάκη ανεβάζει την παράσταση "Μαντώ Μαυρογένους" του Γ. Ρούσου, τη μουσική της οποίας υπογράφει ο Μίκης Θεοδωράκης όπως και τη μουσική για την παράσταση της "Αντιγόνης" το 1990. 

Το 1983-84 η Αλίκη ανέβασε το μιούζικαλ «Βίκτωρ - Βικτώρια» του Σίντσελ. Τη μουσική για την παράσταση έγραψε ο Θάνος Μικρούτσικος

Το 1989 η Αλίκη Βουγιουκλάκη ανέβασε την παράσταση «Σίρλεϋ Βαλεντάιν» ερμηνεύοντας δυο τραγούδια των Κραουνάκη - Νικολακοπούλου, τα «Δεσποινίς Βαλεντάιν» και «Το σπίτι αυτό». Την ίδια χρονιά συμμετείχε στον δίσκο «Δεν έχω ιδέα» των ίδιων δημιουργών με «Το τραγούδι της Αλίκης», το οποίο γράφτηκε για εκείνη κ.ά.




Φιλμογραφία

Κινηματογράφος





Τίτλος
Ρόλος
Σημειώσεις
1954
Το ποντικάκι
Κρινούλα ή "Ποντικάκι"

1955
Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας
Κρυστάλλω

1956
Το κορίτσι με τα παραμύθια
Αγνή

1957
Μαρία Πενταγιώτισσα
Μαρία Πενταγιώτισσα

Διακοπές στην Αίγινα
Αλίκη

Χαρούμενοι αλήτες
Αννούλα

Έρωτας στους αμμόλοφους
Άννα

Η ζαβολιάρα
Λενιώ

1958
Ερωτικές ιστορίες
Μαρίτσα

Ο Μιμίκος και η Μαίρη
Μαίρη Βέμπερ

Η μουσίτσα
Αλίκη

Αστέρω
Αστέρω

1959
Το ξύλο βγήκε απ' τον παράδεισο
Λίζα Παπασταύρου

1960
Το κλωτσοσκούφι
Μαίρη Γεωργαντά

Μανταλένα
Μανταλένα
Βραβείο Α' Γυναικείου Ρόλου - Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1960
Η Αλίκη στο ναυτικό
Αλίκη

1961
Η Λίζα και η άλλη
Λίζα Φραγκούδη/Μήτση Γαβριήλογλου

1962
Αλίκη (Aliki my love)
Αλίκη

Ταξίδι
Μαρίνα

1963
Η ψεύτρα
Μαίρη Δεληπέτρου/Άννα

Χτυποκάρδια στο θρανίο
Λίζα Πετροβασίλη

1964
Η σωφερίνα
Μαίρη Διαμαντίδου

Το δόλωμα
Καίτη

1964
"Ο Παράς κι ο φουκαράς"
Καμέο - Ο εαυτός της

1965
Μοντέρνα σταχτοπούτα
Κατερίνα Πιερή

1966
Η κόρη μου η σοσιαλίστρια
Λίζα Δέλβη

Διπλοπενιές
Μαρίνα

1967
Αχ αυτή η γυναίκα μου
Νίνα

Το πιο λαμπρό αστέρι
Κατερίνα

1968
Το κορίτσι του λούνα παρκ
Μαργαρίτα

Η αγάπη μας
Μαρίνα Ραζέλου

Η αρχόντισσα κι ο αλήτης
Ρένα Κατσαρού/Πίπης

1969
Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά
Μυρτώ Θεοδώρου Καρατάσου

Η νεράιδα και το παλικάρι
Κατερινιώ Φουρτουνάκη

1970
Ένα αστείο κορίτσι
Χριστίνα

Υπολοχαγός Νατάσσα
Νατάσσα Αρσένη

1971
Σ' αγαπώ
Αγγέλα

Η κόρη του ήλιου
Μάγια Βαλή

1972
Η Αλίκη δικτάτωρ
Αλίκη

Η Μαρία της σιωπής
Μαρία Γεραλή

1980
Πονηρό θηλυκό, κατεργάρα γυναίκα
Έλενα Ντάβαρη

1981
Κατάσκοπος Νέλλη
Νέλλη




 

Τηλεόραση

Ο χήρος η χήρα και τα χειρότερα- ΑΝΤ1... Τρελή που νομίζει πως είναι η Αλίκη, η κόρη της τρελής και ο εαυτός της.
Δέκα Μικροί ΜήτσοιMEGA... Συνελήφθησα
Εναν ελληνικό ΑΝΤ1... Αλίκη Βουγιουκλάκη
Βασίλισσα Αμαλία- ΕΙΡΤ...Πρωτο επεισόδιο "Δευτέρα 5 Μαίου 1975" - Τελευταίο επεισόδιο "Κυριακή 22 Αυγούστου 1976"
Η ΘεατρίναΕΙΡΤ...Πρώτο επεισόδιο "Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 1977" -Τελευταίο επεισόδιο "9 Οκτωβρίου 1977"



Έχω ένα μυστικό

Το 2008, ο γιος της δημοσίευσε μια βιογραφία της μητέρας του με τον τίτλο "Έχω Ένα Μυστικό και την ίδια χρονιά προβλήθηκε η ομότιτλη τηλεοπτική σειρά βασισμένη στο βιβλίο. Η σειρά προβλήθηκε από το κανάλι Alpha και την Βουγιουκλάκη υποδύθηκε η Κατερίνα Παπουτσάκη.



 ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ - Συνέντευξη Ενώπιος Ενωπίω (Mega)_1993





ΠΗΓΕΣ


el.wikipedia.org/wiki/Αλίκη_Βουγιουκλάκη




Στη δραματική σχολή γνώρισε τη γυναίκα της ζωής του Αλίκη Βουγιουκλάκη. Εδώ με το γιο τους Γιάννη




Δημοσίευση σχολίου