Τρίτη, 7 Απριλίου 2015

ABBA

                                         

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Σαν να μη πέρασε λοιπόν ούτε μια μέρα, μια φορά κι ένα καιρό, θα πρέπει να ήταν περίπου η ώρα περασμένες δύο τα ξημερώματα..... σαββατόβραδο μιας χρονιάς Πανελληνίων εξετάσεων που έμελλε να  ¨ σημαδευτούν από το περίφημο θέμα της Έκθεσης περί  ¨  αρωγής και ευδοκίμησης ¨ .

Με τον Κώστα και τον Μάριο έχουμε ήδη αρχίσει να μαζεύουμε δίσκους ( όχι σερβιρίσματος, μη μπερδεύεστε ), μείκτες, κονσόλες και να αποσυνδέουμε τα φωτορυθμικά. Αν μπορούσαμε θα συνεχίζαμε μέχρι το πρωί και βάλε αλλά τα πάρτι στα διαμερίσματα ενέχουν τον κίνδυνο, όσο καλά και αν τα πηγαίνεις με τους λοιπούς ενοίκους, όλο και κάποιος να παραπονεθεί. Πάντως, το προσωπάκι της Χαριλένας, συμμαθήτριά μας και οικοδέσποινα, λάμπει από χαρά ! Το πάρτυ έσκισεεεεε !!! Άπαντες δηλώνουν σούπερ ευχαριστημένοι, τέτοιο πρόγραμμα ούτε στη Barbarella ή στη Prison (cult discotheques της τότε εποχής ) δεν είχαν ακούσει.

 Εγώ πάλι με τους κολλητούς που προανέφερα με μπλαζέ κουλ -τρομάρα μας- ύφος να απολαμβάνουμε την εφήμερη δόξα και λόξα του πετυχημένου dj. Δεκαοχτάχρονα παιδιά πιάναμε τον άνεμο και τον κάναμε άτι. Δεν μας ένοιαζε τίποτα γιατί δεν ξέραμε. Βάζαμε φωτιά στο νερό και η νύχτα γινόταν μέρα. Φεράρι κατακόκκινη τα όνειρά μας τότε και η μουσική το παντοτινό κορίτσι μας.

Ο Κώστας πέρασε Νομική και ασκεί τη δικηγορία εξ όσων γνωρίζω, με τη Χαριλένα και τον Μάριο χαθήκαμε-όπως και με τόσους άλλους- στο τρένο της ζωής το βαγόνι σου δεν χωράει πολλούς και απλά μένεις με την απορία αν θα μπορούσε να χωράει περισσότερους ή λιγότερους ανάλογα με το που σε πάνε τα βήματά σου.

Φεράρι κατακόκκινη τα όνειρά μας τότε και η μουσική το παντοτινό κορίτσι μας.


Όταν άκουσα για πρώτη φορά τη συγκεκριμένη μουσική ήταν πραγματικά « dancing queen », δεν μπόρεσα να κρατηθώ και φώναξα « mamma mia » ! 


Σήμερα εξακολουθώ να κάνω το ίδιο. .

Τα χρόνια κύλησαν από τότε, μεγάλωσε η «Chiquitita» ενώ που και που άκουγα για τον «Fernando » . .

Ίσως να θέλετε « voulez – vous »  να ακούσετε ξανά τον χτύπο « ring ring » της μουσικής μιας εποχής με χρώμα και συναίσθημα που νιώθω να γλιστράει μέσα από τα δάχτυλα μου «slipping through my fingers » . .

Τώρα οι επισκέπτες «the visitors » έφυγαν κι ένας από μας « one of us » κλαίει και λέει ψέματα νιώθοντας ανόητος, νιώθοντας μικρός. .

Μπιορν, Μπένι, Άννι ( Φρίντα ), Αγκνέθα ευχαριστούμε για τη μουσική. .
  

Ευχαριστούμε για τις αναμνήσεις. .



Τρύφωνας Παπαλεωνίδας



      ====================================================================


















                                     










AΒΒΑ. Το συγκρότημα που ξεκίνησε από την Κύπρο.

 Ντύνονταν κιτς, για να πετύχουν φοροαπαλλαγές.


Τον Απρίλιο του 1970, δύο ζευγάρια από την Σουηδία που βρίσκονταν για διακοπές στην Κύπρο τραγουδούσαν για την πλάκα τους στην παραλία. Σύντομα βρέθηκαν να τραγουδούν ζωντανά μπροστά στους στρατιώτες των Ηνωμένων Εθνών, που ήταν επίσης στο νησί. Η μικρή αυτή πετυχημένη συναυλία, τους έδειξε ότι μπορούσαν να σταθούν και οι τέσσερις μαζί στη σκηνή. Έτσι αποφάσισαν όταν επιστρέψουν στην Σουηδία να δημιουργήσουν ένα γκρουπ. Πράγματι δύο χρόνια μετά, το 1972, σχηματίστηκαν οι «Abba», αποτελούμενοι από τους Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson και Frida Lyngstad. Το όνομα του γκρουπ, είναι η ακροστιχίδα των ονομάτων τους. Το ιστορικό των μελών Ο τότε 20χρονος Benny Andersson και ο 21χρονος Björn Ulvaeus, συνεργάστηκαν πρώτη φορά το 1966, όταν ένας μάνατζερ, που αργότερα έγινε και ο επίσημος μάνατζερ των «Abba», τους ενθάρρυνε να γράψουν μαζί μουσική. Τρία χρόνια αργότερα, το 1969, ηχογράφησαν το πρώτο κοινό τους άλμπουμ.





 Την ίδια χρονιά, ο Andersson συμμετείχε στον προκριματικό διαγωνισμό της Σουηδίας για την Eurovision. Δεν επιλέχθηκε αλλά γνώρισε τη μέλλουσα γυναίκα του και μέλος των Abba, την 24χρονη Νορβηγίδα Frida Lyngstad, η οποία συμμετείχε στα προκριματικά. Την ίδια περίοδο, η Fältskog και ο Ulvaeus συμμετείχαν σε ένα τηλεοπτικό σόου στη Σουηδία. Γνωρίστηκαν, ερωτεύτηκαν και παντρεύτηκαν. Οι τέσσερις τους ξεκίνησαν να κάνουν στενή παρέα, κάνοντας φωνητικά ο ένας στο δίσκο του άλλου. Οι δύο κοπέλες της μπάντας τραγουδούσαν από μικρές. Η Frida Lyngstad από τα 13 της και η Σουηδέζα Αgnetha Fältskog, από τα έξι της (γεννήθηκε στις 5 Απριλίου του 1950). Η Eurovision Η πρώτη προσπάθεια ως γκρουπ έγινε το 1972 , αλλά απέτυχαν. Το 1974 όμως ήταν η χρονιά τους. Συμμετείχαν στη Γιουροβίζιον και με το «Waterloo», κόντρα στις  μπαλάντες που μέχρι τότε κυριαρχούσαν στο διαγωνισμό, κέρδισαν την πρωτιά. Ο κόσμος τους λάτρεψε. Στις 6 Απριλίου του 1974, από την Αγγλία, όπου διεξαγόταν η Eurovision, ξεκίνησε η πορεία τους προς την κορυφή, σημειώνοντας πολλές επιτυχίες τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική. Η κιτς φοροδιαφυγή Βέβαια, όπως αποκαλύφθηκε δεκαετίες αργότερα, το εκκεντρικό ντύσιμο με τα στρας δεν ήταν μόνο για να τραβούν τους προβολείς, αλλά κυρίως για να αποφεύγουν τη φορολογία.






Σύμφωνα με τον σουηδικό φορολογικό κώδικα, αν ένα κοστούμι ήταν  τόσο «διαφορετικό» που δεν θα μπορούσε κανείς να φορέσει στο δρόμο, τότε δεν υπαγόταν σε φορολόγηση! Οι  εξωφρενικές στιλιστικές επιλογές των Abba έγιναν για να δικαιολογήσουν φοροαπαλλαγές. Ο Björn Ulvaeus, το 2004 δήλωσε: «ειλικρινά πιστεύω ότι εκείνη την εποχή φαινόμασταν σαν μουρλοί. Κανείς δεν ανέβαινε στη σκηνή τόσο κακόγουστα ντυμένος όσο εμείς». Το 2007, κατηγορήθηκε  για φορολογική απάτη, επειδή δεν είχε πληρώσει 85 εκατομμύρια κορόνες, δηλ. 9,7 εκατ. ευρώ για το χρονικό διάστημα 1999 -2005. Τελικά αθωώθηκε από την δικαιοσύνη… Τα ψάρια Abba και η διάλυση του γκρουπ Την περίοδο που ξεκινούσε η πετυχημένη καριέρα τους παραλίγο να χάσουν το “brand name” τους. Το διεκδικούσε και ένα εργοστάσιο που παρήγαγε κονσερβοποιημένα ψάρια στη Σουηδία. Το εργοστάσιο ήταν μικρό και δεν έκανε εξαγωγές  και έτσι μπόρεσαν να κρατήσουν τελικά το όνομα που τους έκανε διάσημους. Τα πρώτα σύννεφα στη συνεργασία τους φάνηκαν το 1979, όταν χώρισαν οι Andersson-Lyngstad. Αν και διαβεβαίωναν το κοινό τους ότι τίποτα δεν θα ταράξει τη συνοχή της μπάντας, ο χωρισμός και των άλλων δύο το 81, τους διέλυσε. Ένα χρόνο αργότερα, ακολούθησαν διαφορετικά μονοπάτια, χωρίς να ανακοινώσουν επίσημα τη διάλυση τους. Οι δύο κύριοι ένωσαν τις δυνάμεις τους συνεχίζοντας να γράφουν μουσική κυρίως για μιούζικαλ, όπως το πετυχημένο «Μamma mia» που έγινε και ταινία, ενώ οι κυρίες Lyngstad και Fältskog κυκλοφόρησαν προσωπικούς δίσκους, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία.


    --------------------------------------------------------------------------------------


Οι ΑΒΒΑ ήταν ένα σουηδικό pop / disco μουσικό συγκρότημα που σχηματίστηκε στη Στοκχόλμη το 1972 από τους Agnetha Fältskog , Björn Ulvaeus , Benny Andersson και Anni - Frid Lyngstad .Η λέξη ABBA είναι ένα αρκτικόλεξο από τα πρώτα γράμματα των ονομάτων των μελών της μπάντας ( Agnetha, Benny , Björn και Anni ) και μερικές φορές στυλιζαρισμένη ως το σήμα κατατεθέν ᗅᗺᗷᗅ . Έγιναν ένα από τα πιο εμπορικά επιτυχημένα συγκροτήματα στην ιστορία της Pop μουσικής , ανεβαίνοντας στην κορυφή των καταλόγων επιτυχιών σε όλο τον κόσμο την περίοδο 1975-1982 . Είναι επίσης γνωστοί για τη νίκη τους στη Eurovision το 1974 , την πρώτη της Σουηδίας στην ιστορία του διαγωνισμού και παραμένουν το πιο επιτυχημένο συγκρότημα που έχει λάβει μέρος ποτέ στο διαγωνισμό.




Οι ABBA έχουν πουλήσει πάνω από 381 εκατομμύρια άλμπουμ και σινγκλ σε όλο τον κόσμο , επίδοση που τους καθιστά από τους πρώτους σε πωλήσεις μουσικούς όλων των εποχών και το δεύτερο σε πωλήσεις συγκρότημα όλων των εποχών. Ήταν το πρώτο συγκρότημα από μία μη - αγγλόφωνη χώρα που απόλαυσε διαρκή επιτυχία στους καταλόγους επιτυχιών αγγλόφωνων χωρών, συμπεριλαμβανομένων του Ηνωμένου Βασιλείου , της Ιρλανδίας , των ΗΠΑ , του Καναδά , της Αυστραλίας , της Νέα Ζηλανδίας και της Νότιας Αφρικής. Το συγκρότημα είχε σημαντική επιτυχία και σε αγορές της Λατινικής Αμερικής, ενώ ηχογράφησε μια συλλογή από γνωστά τραγούδια τους στα ισπανικά .


Κατά τη διάρκεια της ενεργής δραστηριότητας της μπάντας, η Fältskog και ο Ulvaeus ήταν πολύ ερωτευμένοι και παντρεμένοι, όπως ήταν και η Lyngstad με τον Andersson , αν και τα δύο ζευγάρια αργότερα χώρισαν. Στο απόγειο της δημοτικότητας του συγκροτήματος οι δύο σχέσεις υπέφεραν, γεγονός που οδήγησε στην κατάρρευση του γάμου των Ulvaeus - Fältskog το 1979 και αυτού των Andersson - Lyngstad το 1981 . Αυτές οι αλλαγές στις σχέσεις τους αντανακλώνται και στη μουσική του συγκροτήματος, με τις μεταγενέστερες συνθέσεις να έχουν πιο εσωστρεφή ,μελαγχολική μουσική και στίχους .






Οι ABBA διαλύθηκαν στα τέλη του 1982 , ο Andersson και ο Ulvaeus γνώρισαν μεγάλη επιτυχία γράφοντας μουσική για το θέατρο , ενώ η Lyngstad και η Fältskog ακολούθησαν σόλο καριέρα με ανάμικτη επιτυχία . Η δημοτικότητα της μουσική των ΑΒΒΑ είχε μειωθεί μέχρι που αρκετές ταινίες , όπως οι "Ο γάμος της Muriel" και "The Adventures of Priscilla , Queen of the Desert" αναβίωσαν το ενδιαφέρον για το συγκρότημα. Το 1999 , η μουσική των ΑΒΒΑ προσαρμόστηκε στο επιτυχημένο μιούζικαλ "Mamma Mia!" που περιόδευσε σε όλο τον κόσμο. Η ομώνυμη ταινία που κυκλοφόρησε το 2008 ήρθε πρώτη σε εισπράξεις στο Ηνωμένο Βασίλειο εκείνη τη χρονιά. Το συγκρότημα εισήχθη στο Rock and Roll Hall of Fame στις 15 Μαρτίου 2010 .


Οι ABBA τιμήθηκαν στην 50η επέτειο του διαγωνισμού τραγουδιού της Eurovision το 2005 , όταν η επιτυχία τους " Waterloo " επιλέχθηκε ως το καλύτερο τραγούδι στην ιστορία του διαγωνισμού .

 Τα μέλη του συγκροτήματος (2009)









ΜΑΜΜΑ ΜΙΑ - ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΑΝ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΩΝ ABBA

Η παράσταση που απόλαυσαν πάνω από 30 εκατομμύρια θεατές σ’ όλο τον κόσμο και που διαδόθηκε στα θέατρα της υφηλίου πιο γρήγορα απ’ οποιοδήποτε άλλο μιούζικαλ στην ιστορία του είδους, ήρθε επιτέλους και στην Ελλάδα!! Το έργο που ανέβηκε για πρώτη φορά στο Λονδίνο πριν από 8 χρόνια και έκτοτε θριάμβευσε σε περισσότερες από 160 μητροπόλεις σε ολόκληρο τον κόσμο. Το μιούζικαλ που στο Μπρόντγουεϊ έφτασε τα 27 εκατομμύρια δολάρια σε προπωλήσεις πριν καν ξεκινήσει και εκτοξεύθηκε στα 316 εκατομμύρια δολάρια μετά την πρεμιέρα του. 
















Εμπνευσμένη από τη μαγεία των αφηγηματικών τραγουδιών των ΑΒΒΑ, η ηλιόλουστη, εύθυμη ιστορία του έργου για την οικογένεια και τη φιλία, ξεδιπλώνεται στο παραδεισένιο σκηνικό ενός ελληνικού νησιού. Την παραμονή του γάμου της, μια κόρη αναζητά την ταυτότητα του πατέρα της. Η προσπάθειά της φέρνει 3 άντρες από το παρελθόν της μητέρας της, πίσω στο νησί που επισκέφθηκαν πριν από 20 χρόνια… Ποιος θα την συνοδεύσει στα σκαλιά της εκκλησίας;








Η παραγωγός του MAMMA MIA! Judy Craymer και ο Björn Ulvaeus των ABBA λένε χαρακτηριστικά: «Το MAMMA MIA! είναι η ιστορία μιας μητέρας και μιας κόρης που διαδραματίζεται σήμερα σε ένα ειδυλλιακό ελληνικό νησί. Η κόρη έχει ένα δεσμό και ετοιμάζεται να παντρευτεί. Η μητέρα της δεν της αποκάλυψε ποτέ ποιος είναι ο πατέρας της. Σκαλίζοντας όμως το ημερολόγιο της, η κόρη ανακαλύπτει πως την εποχή που έγινε η σύλληψή της υπήρχαν τρεις άντρες στη ζωή της μητέρας της. Και το όνειρό της είναι να τη συνοδεύσει στην εκκλησία ο πατέρας της. Έτσι, κρυφά από τη μητέρα της, καλεί και τους τρεις υποψήφιους μπαμπάδες στο γάμο της.» 



Πρωτότυπη υπόθεση, ευρηματικοί διάλογοι, διαχρονικά τραγούδια, πολύ χιούμορ, μοναδικές ερμηνείες και έντονο σασπένς, είναι μερικά από τα συστατικά της επιτυχίας της παράστασης – φαινόμενο MAMMA MIA!. Βασισμένη στα τραγούδια του ποπ -φαινόμενου των ABBA , η παραγωγή παρουσιάζεται τα τελευταία 8 χρόνια με πρωτοφανή επιτυχία και στις πέντε ηπείρους, κάνοντας ανάρπαστα τα εισιτήρια από τη Μόσχα μέχρι τη Νέα Υόρκη κι από το Λονδίνο μέχρι το Τόκιο. Το MAMMA MIA! είναι μια τεράστια παγκόσμια επιτυχία, με πασίγνωστα τραγούδια και διαχρονική υπόθεση, που έχει καταφέρει να υπερβεί το φράγμα της γλώσσας και της κουλτούρας και να ψυχαγωγήσει εκατομμύρια θεατές σε ολόκληρο τον κόσμο.

Αυτή τη στιγμή το MAMMA MIA! παίζεται σε περισσότερα θέατρα ανά τον κόσμο, απ’ ότι οποιοδήποτε άλλο μιούζικαλ. Την παράσταση έχουν παρακολουθήσει πάνω από 30 εκατομμύρια άνθρωποι ανά την υφήλιο, ενώ υπολογίζεται καθημερινά την βλέπουν πάνω από 17.000 θεατές. Συνολικά οι 8 παγκόσμιες παραγωγές του Mamma Mia! Αποφέρουν πάνω από 8 εκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα σε πωλήσεις εισιτηρίων.






Όπως εύστοχα παρατηρεί η σκηνοθέτης της παράστασης Phyllida Lloyd, το MAMMA MIA! είναι «η παράσταση που ο Björn Ulvaeus και ο Benny Andersson δεν είχαν ιδέα ότι είχαν γράψει. Τα τραγούδια τους έγραψαν ιστορία στην ποπ μουσική. Η παράστασή μας έγραψε ιστορία στο μουσικό θέατρο». Η αρχική ιδέα για την παράσταση ήταν να φτιαχτεί ένα μιούζικαλ με τραγούδια των ΑΒΒΑ, αλλά η συγγραφέας Catherine Johnson, ήξερε από την αρχή ότι το MAMMA MIA! έπρεπε να είναι πολύ περισσότερα από ένα απλό αφιέρωμα στους ΑΒΒΑ. «Η ιστορία έπρεπε να σου μένει όσο σου μένουν τα τραγούδια.» λέει η Johnson, κι όπως συμπληρώνει ο Björn Ulvaeus, «η ιστορία είναι το νούμερο ένα, το νούμερο δύο και το νούμερο τρία, όπως λένε στο Μπρόντγουεϊ». 



Και πράγματι, πίσω από τις αγαπημένες μελωδίες και τα μοναδικά αυτά τραγούδια στήθηκε μια πρωτότυπη και απολαυστική ιστορία, με την οποία εκατομμύρια άνθρωποι μπόρεσαν να ταυτιστούν. Τα τραγούδια ερμηνεύουν γυναίκες, και όχι τυχαία. Η ιστορία του MAMMA MIA! είναι η ιστορία δύο γενεών γυναικών, η οποία σκιαγραφείται με ευαισθησία και χιούμορ μέσα από τις σχέσεις των τεσσάρων πρωταγωνιστριών: της κόρης, της μητέρας και των δύο φιλενάδων της. Η συγγραφέας του έργου, Catherine Johnson, σχολιάζει τις σχέσεις των πρωταγωνιστριών: «Όλοι μπορούμε να δούμε τον εαυτό μας σ’ αυτές τις γυναίκες. Η μία είναι μια ελαφρώς χαοτική μητέρα που μεγαλώνει μόνη της το παιδί της, η άλλη μια λουσάτη γυναίκα όλο φινέτσα και η τρίτη η ρεαλίστρια της υπόθεσης. Οι βασικές θεματικές των χαμένων γονιών, της αναζήτησης για ταυτότητα και του χάσματος των γενεών, έχουν παγκόσμια απήχηση. Η σχέση μάνας-κόρης, ένα παλιό ειδύλλιο, το να χάνεις κάποιον και μετά να τον ξαναβρίσκεις… Ποιος δεν τα έχει ζήσει αυτά;»





Μια παράσταση για αληθινούς ανθρώπους σε πραγματικές καταστάσεις, με την αξέχαστη ποπ μουσική που ‘έντυσε’ τις ζωές μια ολόκληρης γενιάς το ’70 και στις αρχές του ’80, συνθέτουν μια παράσταση που γοητεύει όλες τις ηλικίες, πέρα από σύνορα. Η εικόνα που έχει ταυτιστεί με το MAMMA MIA!, η εικόνα μιας νύφης «στην πιο ευτυχισμένη ημέρας της ζωής της», αποπνέει χαρά και ανάταση, ακριβώς όπως και η ίδια η παράσταση.






Ενέργεια, αδρεναλίνη και κέφι που ξεχύνεται από τη σκηνή και πλημμυρίζει την πλατεία με το κοινό – το οποίο αντιδρά ανάλογα και «απαντάει» στον θίασο με τον πιο μεταδοτικό τρόπο, δημιουργώντας έναν ατέρμονο κύκλο ενέργειας και χαράς που δε σταματά να συναρπάζει, να ηλεκτρίζει και τέρπει. Τα διαχρονικά τραγούδια των ΑΒΒΑ, ξετυλίγουν ένα γοητευτικό, διασκεδαστικό παραμύθι αγάπης, γέλιου και φιλίας, με φόντο ένα ειδυλλιακό ελληνικό νησί. Και κάθε βράδυ, σε όλες τις γωνιές του κόσμου, το κοινό ζει τη μαγεία

    ---------------------------------------------------------------------------------















Πώς οι ABBA κατέκτησαν τις Σποράδες


Η επιλογή της Σκοπέλου και της Σκιάθου για την πλοκή της κινηματογραφικής «Mamma Mia!» και το θρυλικό σουηδικό συγκρότημα που βάσισε την ιστορία του έργου στα τραγούδια του τα οποία παρέμειναν ανεξίτηλα στον χρόνο

Πώς οι ABBA κατέκτησαν τις Σποράδες
 Ο Ντόμινικ Κούπερ κρατά στην αγκαλιά του την Αμάντα Σάιφριντ με φόντο μία από τις ακρογιαλιές της Σκοπέλου




Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 η «Mamma Mia!» ήταν αν όχι το πιο επιτυχημένο, σίγουρα ένα από τα πιο επιτυχημένα μιούζικαλ του νέου millennium. Στα πέντε χρόνια από τη στιγμή που ανέβηκε για πρώτη φορά στο Λονδίνο τον Απρίλιο του 1999, το είχαν παρακολουθήσει περισσότεροι από 30 εκατομμύρια θεατές. Μεταφράστηκε στα γερμανικά, στα ιαπωνικά, στα ελβετικά, στα κορεατικά, στα ισπανικά, στα φινλανδικά, στα ρωσικά και φυσικά στα σουηδικά, αφού παρά τους αγγλόφωνους στίχους του μιούζικαλ η ψυχή του έργου είναι σουηδική: ο Μπένι Αντερσον και ο Μπγιορν Ουλβέους, μέλη του θρυλικού σουηδικού συγκροτήματος ABBA, βάσισαν την ιστορία του έργου στα ίδια τους τα τραγούδια που έχουν παραμείνει ανεξίτηλα στον χρόνο.


Το ίδιο το «Mamma Mia!» είναι ένα από τα πιο δημοφιλή τους, ενώ στην ταινία που εν τέλει ακολούθησε το 2007 με φόντο τις ομορφιές κυρίως της Σκοπέλου (αλλά και της Σκιάθου, όπως και του Πηλίου) ακούγονται συνολικά 22  επιτυχίες τους, ανάμεσα στις οποίες το «Dancing Queen», το «Thank you for the music», το «Money, money, money», το «Voulez-Vous» και το «Waterloo».


Η παραγωγός Τζούντι Κρέιμερ, η οποία δεν υπήρξε ποτέ θαυμάστρια των τραγουδιών των ΑΒΒΑ, ήταν η πρώτη που μυρίστηκε την επιτυχία μιας κινηματογραφικής διασκευής τους. Χρειάστηκε να δώσει πολυετείς μάχες ώσπου να κερδίσει τη συμφωνία των Άντερσον - Ουλβέους για τη μετατροπή των τραγουδιών σε αυτόνομο έργο. Μετά τη διάλυση του σουηδικού γκρουπ, το 1982, οι ABBA και τα τραγούδια τους ανήκαν πλέον στο παρελθόν του τετραμελούς ποπ συγκροτήματος. Στα τέλη της δεκαετίας του '80 ωστόσο ο Άντερσον και ο Ουλβέους άρχισαν να σκέφτονται στα σοβαρά την ιδέα της Κρέιμερ.


Η πλοκή της κινηματογραφικής «Mamma Mia!» τοποθετείται σε κάποιο ελληνικό νησί, το οποίο ωστόσο δεν κατονομάζεται. Λίγο πριν από τον γάμο της μια όμορφη κοπέλα (Αμάντα Σάιφριντ) αποφασίζει να «ξεσκονίσει» το παρελθόν της και να αναζητήσει τον βιολογικό πατέρα της, την ταυτότητα του οποίου η μητέρα της, η Ντόνα (Μέριλ Στριπ), δεν αποκάλυψε ποτέ. Η Ντόνα είναι μόνιμη κάτοικος του νησιού και ιδιοκτήτρια ταβέρνας. Τρεις είναι οι υποψήφιοι πατέρες: ο Χάρι (Κόλιν Φερθ), ο Μπιλ (Στέλαν Σκάρσγκαρντ) και ο Σαμ (Πιρς Μπρόσναν). Διαφορετικοί τύποι ο καθένας, όλοι τους καλούνται στον γάμο, όπου τελικά ανάμεσα σε χορούς και τραγούδια αναβιώνει το ερωτικό παρελθόν της Ντόνα. Και έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα...



Η ιδέα να γυριστεί η «Mamma Mia!» σε φυσικούς χώρους της Ελλάδας οφείλεται κατ' αρχάς στους παραγωγούς της, τον Τομ Χανκς και την - ελληνικής καταγωγής - σύζυγό του Ρίτα Γουίλσον. Τα ελληνοκεντρικού ενδιαφέροντος κινηματογραφικά θέματα ανήκουν στα ατού του ζευγαριού αν κρίνει κανείς από την επιτυχία της Νία Βαρντάλος«Γάμος α λα ελληνικά» και από το ότι μία ακόμη παραγωγή τους, το «My life in ruins» (και πάλι με τη Βαρντάλος), γυρίστηκε επίσης στην Ελλάδα, μετά τη «Mamma Mia!».

Η επιλογή της Σκοπέλου

«Επιλέξαμε τη Σκόπελο ύστερα από σχολαστικότατη έρευνα που άρχισε τον Νοέμβριο του 2006» μας είχε πει στην επίσκεψή μας στο σετ τον Σεπτέμβριο του 2007 ο Μαρκ Χάφαντ, ένας από τους διευθυντές παραγωγής του «Mamma Mia!». Για την ακρίβεια, επισκέφθηκαν με ελικόπτερο 22 ελληνικά νησιά, προτού καταλήξουν στη Σκόπελο, όχι μόνο για τους ευνόητους, ειδυλλιακούς λόγους αλλά και για πρακτικούς. «Σε μια μεγάλη παραγωγή όπως η "Mamma Mia!" τα θέλεις όλα σε ένα σημείο γιατί έτσι η δουλειά γίνεται ευκολότερα» είπε ο παραγωγός, ο οποίος είχε περάσει το καλοκαίρι του 1999 στην Κεφαλλονιά δουλεύοντας στο «Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι».
«Εν προκειμένω χρειαζόμασταν ένα μεγάλο λιμάνι - της Σκιάθου -, έναν μικρό κόλπο που θα ήταν το λιμάνι της Ντόνα για το φινάλε της ταινίας - αυτό το βρήκαμε στη Δαμούχαρη του Πηλίου -, μια όμορφη ακρογιαλιά και ένα ύψωμα με ξωκλήσι. Ηταν απαραίτητο οι αποστάσεις ανάμεσά τους να είναι μικρές και δεν βρήκαμε πολλά ελληνικά νησιά που να προσφέρουν αυτόν τον συνδυασμό».


Ένας ακόμη λόγος που προτιμήθηκε η Σκόπελος ήταν το ότι δεν ήταν τόσο απομακρυσμένη, όπως π.χ. το Καστελόριζο ή η Σύμη της Ρόδου. Πάντως ο Χάφαντ θεωρεί ότι δεν μπορεί να υπάρξει σύγκριση της εμπειρίας στη Σκόπελο με εκείνη της Κεφαλλονιάς, όπου «όλα έγιναν με μεγάλες δυσκολίες».  
Ένα μεγάλο μέρος των γυρισμάτων πραγματοποιήθηκε στo Καστάνι, την πιο ειδυλλιακή ίσως περιοχή της Σκοπέλου, η οποία είχε μετατραπεί σε στρατόπεδο. Τόσο η Σκόπελος βέβαια όσο και η Σκιάθος - στο λιμάνι της οποίας επίσης έγιναν γυρίσματα - έσφυζαν από κόσμο. Ο μέσος όρος ενοικίασης δωματίων σε ξενοδοχεία των δύο νησιών από την παραγωγή ήταν 200, ντόπιοι κομπάρσοι αναζητούνταν για τις ανάγκες κάποιων σκηνών και τα καΐκια ψαράδων της περιοχής ναυλώνονταν για μεταφορές υλικού από το ένα νησί στο άλλο.





Στον ιδιωτικό χώρο του Γλιστερίου - όπου στην επίσκεψη του «Βήματος» ήταν το επιτελείο της παραγωγής - τα ημιφορτηγά πηγαινοέρχονταν σαν τρελά και το μόνιμο βουητό των γουόκι τόκι που χρησιμοποιούσε το συνεργείο κάλυπτε το τραγούδι των τζιτζικιών. Ολα αυτά όμως με απόλυτη ψυχραιμία και επαγγελματισμό, χωρίς καθόλου πανικό. Ολοι γνώριζαν με ακρίβεια τι έπρεπε να κάνουν και πότε. Από ελληνικής πλευράς ο άνθρωπος που είχε την ευθύνη της διεύθυνσης παραγωγής στη Σκόπελο ήταν η Τζένη Πανουτσοπούλου, η οποία είχε εμπειρία από ξένες παραγωγές με γυρίσματα στην Ελλάδα. Οι απαιτήσεις της κινηματογραφικής μεταφοράς ενός από τα δημοφιλέστερα μιούζικαλ των τελευταίων χρόνων δεν ήταν λίγες. Περισσότεροι από 60 έλληνες τεχνικοί δούλεψαν στην ταινία και εφόσον στη διανομή των ηθοποιών βρίσκονταν η Μέριλ Στριπ και ο Πιρς Μπρόσναν, τα μέτρα ασφαλείας στην περιοχή ήταν κάτι παραπάνω από αυστηρά, σε αντίθεση με το κλίμα χαλαρότητας και ευδιαθεσίας που το έργο εκπέμπει.

Μέριλ Στριπ, ακούραστη Dancing Queen

Την ημέρα που επισκεφθήκαμε το σετ της «Mamma Mia!», η ευκολότερη των σκηνών ήταν η πρώτη, όπου ο Σουηδός ηθοποιός Στέλαν Σκάρσγκαρντ συναντά την κόρη της Ντόνα. Η δυσκολότερη ήταν η σκηνή του τραγουδιού «Dancing Queen» με τη Μέριλ Στριπ να χορεύει μαζί με μια γυναικεία κουστωδία κατά μήκος ενός γκρεμού. Φορώντας μια τζιν φόρμα και με το πράσινο μπόα η 58χρονη τότε ηθοποιός έτρεχε σαν παιδάκι μπρος-πίσω, γεμάτη ενέργεια, ο πιο ζωντανός οργανισμός του σετ. Από το μεσημέρι ως το απόγευμα εκείνης της ηλιόλουστης ημέρας το «Dancing Queen» θα πρέπει να ακούστηκε περισσότερες από 30 φορές, σε σημείο που είχε καταντήσει ενοχλητικό. «Να το πάλι...» έκανε με απόγνωση κουνώντας το κεφάλι του ο Σκάρσγκαρντ όταν βρέθηκε για λίγο με τους Έλληνες δημοσιογράφους.





Στην τελευταία σκηνή της ημέρας, η οποία γυρίστηκε προς το απόγευμα, η Ντόνα συνοδεύει την κόρη της στην εκκλησία όπου πρόκειται να παντρευτεί. Ο Πιρς Μπρόσναν μόλις έχει έρθει στο σετ μαζί με τον γιο του και ο Κόλιν Φερθ, ο τρίτος υποψήφιος πατέρας της Σόφι, βρισκόταν επίσης εκεί. Τα απρόοπτα στα γυρίσματα μιας ταινίας είναι πάντοτε μέσα στο παιχνίδι και σε εκείνη την περίπτωση το απρόοπτο ήταν η συμπεριφορά ενός γαϊδάρου που αρνούνταν να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις του... σεναρίου.


«Η Μέριλ είναι μια γνήσια ροκ εντ ρόλερ!» μας είχε πει χαμογελώντας από ικανοποίηση ο Μπένι Άντερσον που επίσης βρισκόταν στο σετ της Σκοπέλου μαζί με την οικογένειά του. Προτού η Στριπ συμφωνήσει να συμμετάσχει στο «Mamma Mia!» το πρώην μέλος των ABBA την είχε δει να τραγουδά στη Νέα Υόρκη όταν η Στριπ έπαιζε στo «Μάνα κουράγιο». Το θέαμα τον είχε ενθουσιάσει. Στο σετ της Σκοπέλου ωστόσο η Στριπ δεν τραγούδησε, γιατί η ηχογράφηση των τραγουδιών είχε προηγηθεί στα Pinewood Studio του Λονδίνου, όπου έγιναν όλα τα εσωτερικά γυρίσματα της ταινίας.









                            ------------------------------------------------------










40 χρόνια ΑΒΒΑ: "Η ποπ είναι δουλειά για νέους"

ΤIM JONZE / THE GUARDIAN ΑΠΟΔΟΣΗ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΡΟΣ


Tα... δύο  Β και το ένα Α των ΑBBA  στο γραφείο του Μπένι Αντερσον (αριστερά), στο Σκεπσχόλμεν. Στο μέσο η Αννι-Φριντ Λίνγκσταντ και δεξιά ο Μπιορν Ουλβίους.
Tα... δύο Β και το ένα Α των ΑBBA στο γραφείο του Μπένι Αντερσον (αριστερά), στο Σκεπσχόλμεν. Στο μέσο η Αννι-Φριντ Λίνγκσταντ και δεξιά ο Μπιορν Ουλβίους.

Μπιορν Oυλβίους και η Αννι-Φριντ Λίνγκσταντ κάθονται στο μπαρ ενός λονδρέζικου ξενοδοχείου και θυμούνται τα σέβεντις - μια εποχή καταχρήσεων και ακολασίας, που συνέπεσε με το απόγειο της δόξας τους. «Το περίεργο είναι ότι δεν μπορώ να θυμηθώ ποτέ κάποιος να μας πλησίασε και να μας είπε “έχω κάτι σούπερ ναρκωτικά να σας πουλήσω, ενδιαφέρεστε”;» λέει ο 69χρονος Μπιορν. «Ούτε καν σε περιοδεία!» «Ε, μάλλον είναι επειδή περνούσαμε τόσο καιρό στο σπίτι, που θα έπρεπε να μπει στον κόπο να μας χτυπήσει την πόρτα», λέει η συνομήλική του Φρίντα.

Το να συναντάς τους ABBA είναι σαν να ακούς ABBA. Γίνονται ακαριαία συμπαθείς και δεν καταβάλλουν την παραμικρή προσπάθεια να φανούν «cool». Ποτέ δεν ήταν. «Επειδή ήμασταν από τη Σουηδία, μας έβλεπαν σαν κάτι ξένο. Ποτέ δεν ανήκαμε σ’ αυτήν τη σκηνή».



Από πού να πιάσεις την ιστορία τους; Βασικά, ήταν μια τετραμελής μπάντα αποτελούμενη από... τέσσερα ζευγάρια: δύο παντρεμένα (ο Μπιορν με την Αγκνέθα Φέλτσκογκ, η Φρίντα με τον Μπένι Άντερσον) και δύο καλλιτεχνικά, αν υπολογίσεις το φωνητικό ζευγάρωμα των γυναικών και τη μοναδική χημεία των αντρών στην τραγουδοποιία. Ακριβώς 40 χρόνια πριν, στη Eurovision, έζησαν τη μεγάλη τους στιγμή με το «Waterloo» και στη συνέχεια απέδειξαν ότι δεν ήταν «διάττοντες αστέρες», με ένα εκπληκτικό σερί επιτυχιών. «Το μουσικό τοπίο άλλαξε χάρη σ’ εμάς», λέει η Φρίντα. «Αυτού του είδους η ποπ δεν είχε εφευρεθεί ακόμα». Έμελλε να την εφεύρει λοιπόν μια μπάντα που είχε επιρροές εντελώς αντίθετες στο τότε ρεύμα του «ροκ αν ρολ», όπως σουηδική μουσική με ακορντεόν, ιταλικές μπαλάντες, γλυκανάλατα γερμανικά «σλάγκερ». Στο πρώτο άκουσμα η μουσική τους έμοιαζε «εύπεπτη», αλλά έκρυβε μια υποβόσκουσα μελαγχολία, που της έδινε βάθος. «Η μουσική μας μπορεί να ακούγεται χαρούμενη, αλλά με έναν περίεργο τρόπο κρύβει τη σκανδιναβική μελαγχολία. Αυτό που σας ξεγελά είναι οι φωνές των κοριτσιών - και αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα μυστικά μας. Ακόμη και όταν ήμασταν θλιμμένοι, ακουγόμασταν μέσα στην καλή χαρά!»






Είναι γνωστό πως, όταν ο Μπένι έπαιξε στη Φρίντα τη μελωδία του «Dancing Queen», που μέχρι σήμερα είναι πρώτο στις λίστες των DJs που αναλαμβάνουν γαμήλια πάρτι, εκείνη άρχισε να κλαίει. «Και να φανταστείς εγώ και η Αγκνέθα δεν είχαμε τραγουδήσει ακόμα!» λέει. «Ηξερα ότι ήταν ασυζητητί το καλύτερο τραγούδι που έγραψαν ποτέ οι ABBA». Το αξιοσημείωτο με το εν λόγω κομμάτι είναι ότι τα «συστατικά» της μαγείας του (οι τρίλιες του πιάνου, τα περάσματα των εγχόρδων, το ευφορικό συναίσθημα) ταίριαξαν εντελώς φυσικά και αβίαστα. Τόσο αβίαστα, που οι κριτικοί της εποχής βρήκαν να πουν ότι οι ABBA είναι μια «μηχανή» άψυχων επιτυχιών. Ο Μπιορν γίνεται ακόμα έξαλλος με αυτόν τον ισχυρισμό. «Waterloo, Mamma Mia, Fernando, Dancing Queen, The Winner Takes it All... όλες αυτές οι επιτυχίες φτιάχτηκαν με συνταγή; Το ακριβώς αντίθετο συνέβη. Ποτέ δεν κοπιάραμε τους εαυτούς μας. Δουλέψαμε πολύ σκληρά για να αλλάζουμε στυλ κάθε φορά».

Όντως, η εντατική εργασία υπήρξε το άλλο μεγάλο μυστικό της επιτυχίας τους. Ο Μπιορν και ο Μπένι έφευγαν διακοπές απλώς και μόνο για να γράψουν και αρνούνταν να αφήσουν τραγούδι ημιτελές: το παίδευαν ξανά και ξανά, μέχρι να φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο, και μετά προχωρούσαν στο επόμενο. Εμπνεόμενοι από τους Beatles, αντιμετώπιζαν κάθε κομμάτι σαν ένα πιθανό «χιτ-σινγκλ» και μόνο όταν συγκέντρωναν αρκετά κυκλοφορούσαν άλμπουμ. Οι ηχογραφήσεις τους στο στούντιο ήταν τόσο εντατικές, που ο ηχολήπτης τους Μάικλ Τρέτοου -το άτυπο πέμπτο μέλος τους- είχε πει ότι τον οδηγούσαν στα όρια της λιμοκτονίας. «Μόνο όταν άρχιζα να βλέπω κόκκινα σύννεφα να περνούν μπροστά στα μάτια μου και κόντευα να λιποθυμήσω, έλεγαν “ΟΚ, ας κάνουμε ένα διάλειμμα για να τσιμπήσουμε κάτι”». Ισχύει; «Ο Μάικλ έτρωγε!» διαψεύδει ο Μπιορν. «Απλώς έπρεπε να τρώει γρήγορα».







Όσο η δεκαετία του ’70 προχωρούσε, οι ABBA αποστασιοποιούνταν από το μουσικό τοπίο που άλλαζε γύρω τους. Άλλες φορές υιοθετούσαν τις νέες τάσεις -όπως στο «Voulez Vous», το «ντίσκο» άλμπουμ τους- και άλλες απλώς τις αγνοούσαν, όπως συνέβη με την έκρηξη του πανκ. Ο Μπιορν υποστηρίζει ότι ποτέ δεν αισθάνθηκαν απειλούμενοι από το πανκ, επειδή ήταν τόσο διαφορετικοί, αλλά η αλήθεια είναι ότι είχαν αρκετά κοινά. Την υγιή περιφρόνηση για τις πομπώδεις υπερβολές του progressive rock που κυριαρχούσε στο πρώτο μισό της δεκαετίας, τη σύντομη διάρκεια των τραγουδιών και την προσήλωση στο αξίωμα ότι το επτάιντσο σινγκλάκι ήταν η επιτομή της ποπ. Ο Μπιορν χαμογελάει όταν τον ρωτάω αν πιστεύει πως το πανκ ήταν σαματάς και τίποτε άλλο. «Ας πούμε απλώς ότι ποτέ δεν το κατάλαβα. Του έλειπε το μουσικό στοιχείο. Είχε θυμό, αυτό το άκουγα. Αλλά οι νέοι άντρες ανέκαθεν ήταν θυμωμένοι, οπότε ποια η διαφορά;» Η Φρίντα συμφωνεί. «Ποτέ το πανκ δεν άγγιξε την καρδιά μου. Τον ίδιο θυμό ακούς σήμερα στη ραπ, η οποία μου αρέσει πάρα πολύ. Ο Έμινεμ είναι από τους αγαπημένους μου!» Σοβαρά τώρα; «Το “Cleaning Out My Closet” είναι ένα εξαιρετικό τραγούδι», παρεμβαίνει ο Μπιορν.

Αν το πανκ δεν κατάφερε να αποκαθηλώσει τους AΒΒΑ, η ζωή έβαλε τα δυνατά της. Το 1979 ο Μπιορν και η Αγκνέθα ανακοίνωσαν το χωρισμό τους. Μέσα σε δύο χρόνια, η Φρίντα και ο Μπένι ακολούθησαν.  Μια κριτική συναυλίας τους από το 1979 αναφέρει ότι ο Ουλβίους παρουσίασε τη Φέλτσκογκ επί σκηνής ως «πρώην σύζυγό του», κάτι που μοιάζει αφάνταστα αμήχανο. Δεδομένου ότι ως AΒΒΑ είχαν ήδη κερδίσει αρκετά χρήματα όχι για μία, αλλά για... πολλές ζωές, δεν θα ήταν πιο συνετό να διαλυθούν; «Νιώθαμε ότι ήταν τόσο πολύτιμο αυτό που είχαμε ως συγκρότημα, που δεν θέλαμε να το χάσουμε. Και, για να το αποδείξουμε, βγάλαμε μερικά από τα καλύτερα τραγούδια μας μετά τους χωρισμούς».




Τα «καλύτερα» δεν βγήκαν «παρά» τους χωρισμούς, αλλά χάρη σε αυτούς. Οι στίχοι της πρώτης περιόδου των AΒΒΑ ήταν μάλλον αφελείς, αλλά, όσο ο Μπιορν ταξίδευε σε περιοδείες και διεύρυνε τα διαβάσματά του στα αγγλικά, απέκτησε την άνεση να αγγίζει πιο τολμηρά και προσωπικά θέματα. Όπως στο τραγούδι «If it wasn’t for the nights», όπου ο πρωταγωνιστής περιμένει με τρόμο την ώρα που τελειώνει τη δουλειά του και επιστρέφει στο σπίτι ολομόναχος με τις σκέψεις του. «Ηταν φορές εκείνο το φθινόπωρο, το τελευταίο μου με την Αγκνέθα, που πέρασα τέτοιες μοναχικές νύχτες», ομολογεί. «Οι στίχοι μου συνήθως είναι μυθοπλαστικοί, αλλά το συγκεκριμένο αποτελεί εξαίρεση». Πώς αισθάνεται η ίδια που ήταν υποχρεωμένη να τραγουδά για τη δική της σχέση με τον Μπένι; «Όποτε έπρεπε να το κάνω, φρόντιζα να το κάνω εντελώς επαγγελματικά», λέει. «Ασφαλώς και υπήρχε μεγάλη συναισθηματική φόρτιση και δεν ήταν πάντα εύκολο να συνεχίσεις την ηχογράφηση».



Στο «Winner Τakes Ιt Αll», που θεωρείται μέχρι σήμερα ένα από τα πιο τολμηρά τραγούδια χωρισμού που γράφτηκαν ποτέ, ο Μπιορν παρουσιάζει το διαζύγιο σαν ένα παιχνίδι, όπου ο νικητής «τα παίρνει όλα» και ο χαμένος είναι το θύμα. Η απόφασή του να δώσει την πρώτη φωνή στην πρώην σύζυγό του ερμηνεύτηκε ως σαδιστική πράξη εκδίκησης, αν και ο ίδιος διαφωνεί: «Νομίζω ότι η Αγκνέθα λάτρεψε αυτούς τους στίχους». Η Φρίντα το επιβεβαιώνει. «Ας μην ξεχνάμε ότι το συγκεκριμένο τραγούδι αφορά πολλούς ανθρώπους, όχι μόνο τον Μπιορν και την Αγκνέθα». «Εξάλλου δεν υπήρχαν κερδισμένοι στο διαζύγιό μας», προσθέτει εκείνος.






Μέσα από συγκροτήματα θαυμαστών που έπαιζαν αποκλειστικά τα τραγούδια τους (π.χ. Bjorn Again), εκατοντάδες διασκευές και επιτυχημένα μιούζικαλ (Mamma Mia!), οι ΑBBA διατηρήθηκαν στο προσκήνιο, αλλά ήταν το συναισθηματικό βάθος των τραγουδιών τους που τους κράτησε στις καρδιές του κοινού. Από την Μπιορκ έως τον Νόελ Γκάλαχερ, πλήθος μουσικών τούς αναφέρουν ως πηγή έμπνευσης. Εντούτοις ποτέ δεν θα φτάσουν στο επίπεδο αναγνώρισης των μουσικών ηρώων τους, όπως ήταν οι Beatles ή οι Beach Boys. Όχι πως τους ενοχλεί. «Ίσως το γεγονός ότι είμαστε Σουηδοί μας κράτησε προσγειωμένους ως προς το τι κάνουμε και το πώς βλέπουμε τους εαυτούς μας», λέει η Φρίντα. «Ποτέ δεν διαπράξαμε ύβρη».



Τους προσφέρει ικανοποίηση το γεγονός ότι η μουσική τους εκθειάζεται από τους λεγόμενους cool καλλιτέχνες; O Μπιορν το καλοσκέφτεται. «Πάντα θεωρούσα πιο σημαντικό το γεγονός ότι εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αγόραζαν τους δίσκους μας. Για μένα δεν υπάρχει σύγκριση». Παρακολουθούν την ποπ σκηνή σήμερα; «Aπό καιρού εις καιρόν ακούω ένα πραγματικά καλό ποπ κομμάτι. Το “Roar” της Κέιτι Πέρι το λατρεύω. Το “Poker Face” της Lady Gaga ή το “Rolling in the Deep” της Adele... Αν τα ζηλεύω; Φυσικά! Απλώς συνειδητοποιώ ότι το να γράφεις ποπ είναι δουλειά για νέους».

Είναι ακριβώς αυτή η επίγνωση που έκανε τους ABBA να απορρίψουν πλήθος προτάσεων για επανένωση - κάποια από αυτές λέγεται ότι προέβλεπε αμοιβή ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων! Ο Μπιορν πιστεύει ότι οι θαυμαστές θα απογοητεύονταν εάν έβλεπαν τέσσερις ηλικιωμένους μουσικούς επί σκηνής. Από την άλλη, βέβαια, ο φυσικός χώρος των ABBA ήταν ανέκαθεν το στούντιο - και η σκέψη ενός νέου, ώριμου άλμπουμ 23 χρόνια μετά είναι άκρως δελεαστική. Η Φρίντα και η Αγκνέθα δεν έχουν απορρίψει την ιδέα. Μήπως είναι η τελευταία ευκαιρία τους πριν «ο χρόνος ξεγλιστρήσει μέσα από τα δάχτυλά τους», όπως λέει και το τραγούδι τους; «Τίποτα δεν έχει σχεδιαστεί», απαντά ο Μπιορν. «Και εννοείται ότι θα έπρεπε να βγει κάτι εξαιρετικό... Αλλά γιατί όχι;»



ABBA για αρχάριους

Γνωρίστηκαν το 1970 σε διακοπές στην Κύπρο: o Mπένι τραγουδούσε ντουέτο με την Αννι-Φριντ, ο Μπιορν με την Αγκνέθα. Δύο χρόνια μετά σχημάτισαν τους ABBA.




Κυκλοφόρησαν 8 στούντιο άλμπουμ, 1 λάιβ, 7 συλλογές επιτυχιών, 73 σινγκλ και 3 box-set κ.ά. Πούλησαν πάνω από 400 εκατομμύρια δίσκους.



Το 1977, 3,5 εκατομμύρια άνθρωποι διεκδίκησαν ένα εισιτήριο για δύο (!) συναυλίες τους στο Royal Albert Hall του Λονδίνου. Θα μπορούσαν να το γεμίσουν 580 φορές.


To θεατρικό μιούζικαλ «Mamma Mia!» μετρά 54 εκατομμύρια θεατές και εισπράξεις άνω των 2 δισ. δολαρίων παγκοσμίως, από το 1999. Η κινηματογραφική μεταφορά του με τη Μέριλ Στριπ, που γυρίστηκε στην Ελλάδα, έχει συγκεντρώσει πάνω από 600 εκατ. στο παγκόσμιο box office.



Μετά τη διάλυση των ABBA, ο Μπιορν και ο Μπένι αμφότεροι παντρεύτηκαν δημοσιογράφους και συνέχισαν να ασχολούνται με τη μουσική αλλά και με επενδύσεις (τεχνολογία και αερομεταφορές ο πρώτος, ακίνητα και ξενοδοχεία ο δεύτερος) και σήμερα διαθέτουν περιουσία άνω των 120 εκατ. ευρώ. Η Φρίντα παντρεύτηκε τον Γερμανό πρίγκιπα Χάινριχ Ράους το 1992 και κληρονόμησε τον τίτλο ευγενείας και ένα κάστρο, ενώ τα τελευταία χρόνια βγαίνει με τον Χένρι Σμιθ, κληρονόμο των αγγλικών πολυκαταστημάτων WH Smith, και διαθέτει περιουσία της τάξης των 100 εκατομμυρίων. Η εσωστρεφής Αγκνέθα συνδέθηκε ερωτικά τόσο με τον ψυχίατρο που είχε προσπαθήσει να σώσει το γάμο της (!) όσο και με τον αστυνομικό που χειρίστηκε απειλές απαγωγής σε βάρος των παιδιών της (!), ξαναπαντρεύτηκε έναν χειρουργό, ξαναχώρισε και σύναψε σχέση με έναν Ολλανδό φορτοεκφορτωτή (!), θαυμαστή των ABBA, τον οποίο κατόπιν έστειλε στα δικαστήρια για παρενόχληση. Ζει απομονωμένη σε ένα αγρόκτημα στο νησάκι Έκερο και, την τελευταία δεκαετία, έχει κυκλοφορήσει δύο αξιόλογους σόλο δίσκους.



info:

Oι ABBA γιορτάζουν τα 40 χρόνια από την επιτυχία τους στη Eurovision με την κυκλοφορία του επίσημου λευκώματος φωτογραφιών τους «The Official Photo Book», αλλά και τη συλλεκτική επανέκδοση του «Waterloo», με ακυκλοφόρητο υλικό και DVD. 
Περιοδικό "Κ"




   -----------------------------------------------------------------------------------------



ΠΗΓΕΣ














===================================================================

Δημοσίευση σχολίου