Σάββατο, 25 Απριλίου 2015

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

                                           TRIVAGO - ΚΛΙΚ ΕΔΩ !

                                           ------------------------------------

                                            AIR TICKETS - ΚΛΙΚ ΕΔΩ !

     ----------------------------------------------------------------------------------------------------------







Καλώς ήρθατε στον ΑΣΤΡΟΛΑΒΟ !





Μια ζεστή γωνιά πολιτισμού που έγινε με πολύ μεράκι και όρεξη και που φιλοδοξεί να γίνει το στέκι μας.

Προσκεκλημένοι όλοι όσοι νιώθουν σινεφίλ, θεατρόφιλοι, εραστές των Τεχνών, των επιστημών, λάτρεις της λογοτεχνίας, της ποιοτικής μουσικής, της φωτογραφίας, όσοι αγαπούν το βιβλίο και τη φιλοσοφία .

19 Πυλώνες - 19 Άξονες - 19 Θεματικές Ενότητες


- ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

- ΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΣΚΕΨΗ

- ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

- ΘΕΑΤΡΟ

- ΤΕΧΝΗ

- ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

- ΚΥΨΕΛΗ

- ΕΠΙΣΤΗΜΗ

- ΘΕΟΛΟΓΙΑ

- ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

- ΜΟΥΣΙΚΗ

- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

- Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΥ

- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

- ΙΣΤΟΡΙΑ

- ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ

- ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ

- ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΛΕΥΚΩΜΑ ΜΕΛΩΝ ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΥ ( ΠΟ. ΛΕ. Μ. ΑΣ. )



Στον συγκεκριμένο χώρο θα μπορούμε να κάνουμε αναρτήσεις που έχουν σχέση με τις θεματικές ενότητες του ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΥ και να ανταλλάσσουμε τις απόψεις μας ελεύθερα, γόνιμα, με πολιτισμένο κι ευπρεπή τρόπο.



Καλό μας ταξίδι  !

Τρύφωνας Παπαλεωνίδας

--------------------------------------------------------------------------------------------

«Η Τέχνη είναι ένα εξαιρετικό αντίδοτο στην κρίση.
Επιτρέπει στους δημιουργούς να σκεφτούν διαφορετικά, προκαλώντας ταυτόχρονα πραγματικό ενθουσιασμό και όρεξη για πολιτισμό στους ανθρώπους». ( Γιώργος Λούκος )

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Με αγάπη για τον Πολιτισμό !

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Με αγάπη για τον Κινηματογράφο !

 Οι φίλες και οι φίλοι της μπορούν να απολαύσουν εξαιρετικά προσεγμένες, καλαίσθητες και πλούσιες ως προς το περιεχόμενο αναρτήσεις σχετικά με διάσημους -ες ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σεναριογράφους, μουσικοσυνθέτες του Παγκόσμιου Κινηματογράφου και Θεάτρου !

Αφιερώματα σε :

- Ava Gardner,

- Robert Redford,

- Paul Newman,

- Anita Ekberg,

- Faye Dunaway,

- Gregory Peck,

- Grace Kelly,

- Marcello Mastroianni,

- Sir John Gielgud,

- Sir Ian McKellen,

- Cate Blanchett,

- Colin Firth,

- Meryl Streep,

- Daniel Auteuil,

- Juliette Binoche,

- Denzel Washington,

- Roberto Benigni,

- Αλέκο Σακελλάριο,

- Αιμίλιο Βεάκη,

- Μάνο Κατράκη,

- Δημήτρη Χορν,

- Έλλη Λαμπέτη,

- Βασίλη Διαμαντόπουλο,

- Στέφανο Ληναίο,

- Έλλη Φωτίου,

- Γιώργο Χωραφά,

- Αλίκη Βουγιουκλάκη,

- Δημήτρη Παπαμιχαήλ,

- Νίκο Κούρκουλο,

- Αλέκο Αλεξανδράκη κ. α.

   ------------------------------------------------------------------------------

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Με αγάπη για τη Λογοτεχνία, τη Ποίηση !

Οι φίλοι και φίλες απολαμβάνουν πλούσια και καλαίσθητα αφιερώματα σε μεγάλες μορφές της Λογοτεχνίας και της Ποίησης όπως :

- Οδυσσέα Ελύτη,

- Νίκο Γκάτσο,

- Maxim Gorky,

- Émile Zola,

- Federico Garcia Lorca,

- Charles Bukowski,

- Άγγελο Τερζάκη,

- Κική Δημουλά,

- Αντώνη Σαμαράκη,

- Νίκο Εγγονόπουλο,

- Γιώργο Σκαμπαρδώνη,

- Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη,

- Ζωή Καρέλλη,

- Μανόλη Αναγνωστάκη,

- Κωνσταντίνο Χατζόπουλο,

- Μίλτο Σαχτούρη,

- Φρέντυ Γερμανό,

- Νίκο Καββαδία κ. α.

---------------------------------------------------------------------------------------------

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Με αγάπη για το Θέατρο !

Οι φίλοι και φίλες απολαμβάνουν τα πορτρέτα διάσημων θεατρικών συγγραφέων τόσο του Ελληνικού όσο και του Παγκόσμιου Θεάτρου !

Αφιερώματα σε :

- Henrik Ibsen,

- Federico Garcia Lorca,

- Ιάκωβο Καμπανέλλη,

- Maxim Gorky,

- William Russell

- Θέατρο του παραλόγου κ. α.

----------------------------------------------------------------------------------------------


ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Όταν η πραγματικότητα ανατρέπεται και νοηματοδοτείται με διαφορετική πυξίδα..

Όταν ανυψωνόμαστε από το επίπεδο των χαμηλών ενστίκτων στο επίπεδο του πνεύματος..

Όταν το καράβι της ύπαρξης μας δεν προσκρούει στα βράχια της ευτέλειας και της χαμέρπειας γιατί υπάρχει ένας «φάρος » ανθρωπισμού, εξευγενισμού, καλλιέργειας και αισθητικής..

Όταν μας προσφέρεται το « κρασί της γνώσης » και το εισιτήριο σε ένα κόσμο γεμάτο φως ..

Τότε έχουμε Τέχνη. . .

Όσο οι ανθρωπιστικές σπουδές βρίσκονται σε ύφεση, οι άνθρωποι θα παραμένουν μορφωμένα κι εξειδικευμένα όντα πλην όμως τεχνολογικά ντουβάρια κι απολίτιστα ζώα.

Δώσε marketing και management, web application, πληροφορική και buisiness administration αλλά πιες κι ένα ποτήρι κρασί με τον Σολωμό, τον Καβάφη, τον Καζαντζάκη, τον Ελύτη, τον Παρθένη,τον Γκίκα, τον Εγγονόπουλο, αφουγκράσου και στοχάσου, γέμισε τη φαρέτρα σου με λογοτεχνία, ποίηση, εικαστικά, νιώσε ξανά τη μυρωδιά από αληθινό χαρτί και μελάνι και στάξε λίγο Αιγαίο και Ιόνιο στη ψυχή σου !

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Με αγάπη για τη Τέχνη !

Με την ειδική στήλη με τίτλο οι φίλες και οι φίλοι της σελίδας μπορούν να απολαύσουν εξαιρετικά προσεγμένες, καλαίσθητες και πλούσιες ως προς το περιεχόμενο αναρτήσεις σχετικά με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την αρχιτεκτονική, τα εικαστικά !


Αφιερώματα σε :

- El Greco ( Δομήνικος Θεοτοκόπουλος )

- Giotto, ( Giotto di Bondone )

- Fra Angelico - Beato Angelico ( Guido di Pietro - Fra Giovanni Angelico da Fiesole )

- Caravaggio ( Michelangelo Merisi (or Amerighi) da Caravaggio )

- Vermeer ( Johannes, Jan or Johan Vermeer )

- Velázquez ( Diego Rodríguez de Silva y Velázquez )

- Botticelli ( Alessandro di Mariano di Vanni Filipepi )

- Watteau ( Jean-Antoine Watteau )

- Da Vinci ( Leonardo di ser Piero da Vinci )

- Michelangelo ( Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni )

- Picasso Pablo ( Ruiz y Picasso )

- Λύτρας Νικηφόρος

- Ιακωβίδης Γεώργιος κ .α .

Τα σχόλια των φίλων της σελίδας για τυχόν λάθη ή παραλείψεις πέρα από ευπρόσδεκτα είναι και απαραίτητα.

Ο ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ στηρίζει τον Πολιτισμό !

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ
----------------------------------------------------------------------------------------------



Ο ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ κοντά στις επιστήμες !

Μία ακόμα θεματική ενότητα  έρχεται κοντά στους φίλους και φίλες !

Όπως πάντα με εξαιρετικά προσεγμένες και πλούσιες σε περιεχόμενο αναρτήσεις.

Η στήλη θα εμπλουτίζεται συνεχώς και θα αναδημοσιεύεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Τα σχόλια εκ μέρους των μελών της σελίδας για τυχόν λάθη ή παραλείψεις πέρα από ευπρόσδεκτα είναι και απαραίτητα.

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

«Θα έρθει η μέρα που τα τηλέφωνα δεν θα έχουν καθόλου καλώδια. Ο ήχος θα μεταφέρεται μέσω του αέρα, με την ταχύτητα του φωτός.»
Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ

«Δεν υπάρχουν προνόμια. Δουλεύουμε για το συμφέρον της επιστήμης. Το ράδιο δεν βρέθηκε για να κάνει πλούσιο κανέναν. Το ράδιο είναι ένα στοιχείο, ανήκει στην ανθρωπότητα.»
Μαρί Σκλοντόφσκα Κιουρί

«Είναι δύσκολο να γνωρίσει κανείς την έκταση της παγκόσμιας επιστήμης: είναι κρυμμένη μέσα σε μια αδιαπέραστη σκοτεινιά. Βρίσκεται έξω απ' τη δική μας σφαίρα, σ' έναν τόπο μεγαλοπρεπή, που χρησιμεύει σαν όριο σ' όλα τα πράγματα.»
Σόλων

«Ήταν φυσικό να πιστεύουμε στο Θεό για όσον καιρό δεν είχαμε αναπτύξει τις επιστήμες.»
Στίβεν Χόκινγκ

«Η γέννηση της επιστήμης σήμανε το θάνατο της δεισιδαιμονίας. »
Τόμας Χάξλεϊ

«Κάθε επιστήμη που ξεχωρίζει απ' τη δικαιοσύνη κι από κάθε άλλη αρετή, είναι πανουργία και όχι σοφία.»
Πλάτων

«Το επόμενο μεγάλο έργο της επιστήμης είναι να δημιουργήσει μία θρησκεία για την ανθρωπότητα.»
Έντουαρντ Μόρλεϊ

---------------------------------------------------------------------------------------------

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ


Συγκριτική Ανάλυση των Θρησκειών !

Τι είναι Θεολογία ;

Τι είναι Θρησκεία ;

Τι είναι Θρησκειολογία ;

Δόγματα, Κλάδοι, Αιρέσεις

Η στήλη θα εμπλουτίζεται συνεχώς και θα δημοσιεύεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Τα σχόλια των φίλων της σελίδας για λάθη,παραλείψεις ή προσθήκες πέρα από ευπρόσδεκτα είναι και απαραίτητα.

Με τη γνωστή ποιότητα του ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΥ, με καλαίσθητες και πλούσιες ως προς το περιεχόμενο αναρτήσεις, με πλήθος αναφορών και παράθεση πηγών.

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

-----------------------------------------------------------------------------------------------

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Αλήθεια, τι είναι η Φιλοσοφία ;

Λόγος θεϊκός ή ανθρώπινος ;

Με ποιον αστρολάβο ;

Εργαλείο καταπολέμησης της άγνοιας ή χειραγώγησης του πλήθους ;

Κι αν πιεις κρασί μαζί της, γεύεσαι τη σοφία ; Και τι είναι σοφία ;

Που σε οδηγεί η Φιλοσοφία; Στην αλήθεια ; Στην ανύψωση ; Στη πνευματικότητα ; Στη πλύση εγκεφάλου και στη προπαγάνδα ; Στη παραπλάνηση ; Χρειάζεται πραγματικά ή βρίσκεται στους αντίποδες της πράξης, της πρακτικότητας ;

Τα «ερωτήματα » της πόρτας όπως συνηθίζω να τα αποκαλώ. Κάθε πόρτα που ανοίγεις φιλοσοφώντας σε οδηγεί σε μία άλλη.

Ο ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ ιχνηλατεί το μονοπάτι της γνώσης και της αλήθειας μέσα και από τη φιλοσοφία.

Η στήλη θα εμπλουτίζεται συνεχώς και θα αναδημοσιεύεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Τα σχόλια εκ μέρους των φίλων της σελίδας για λάθη, παραλείψεις ή προσθήκες πέρα από ευπρόσδεκτα είναι και απαραίτητα.


ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

                --------------------------------------------------------------------------------

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Η τηλεόραση

- που αγαπήσαμε

- που μεγαλώσαμε μαζί της

- που μας δίδαξε

- που μας έκανε να γελάσουμε,

να δακρύσουμε αλλά κυρίως
να σκεφτούμε, να προβληματιστούμε

- που μας πληροφόρησε

- που μας κράτησε και μας κρατά συντροφιά

Ο καθένας μας έχει τη δική του τηλεόραση που αγαπά, γιατί αυτό που βλέπουμε είναι μία ακόμα επιλογή μας – όσο μπορούμε βέβαια να επιλέγουμε.

Ο καθένας ανάλογα την εποχή του, τα γούστα του, τον εαυτό του έτσι όπως τον έχει διαμορφώσει άλλος λίγο, άλλος περισσότερο, άλλος πολύ.

Οι Λατίνοι έλεγαν – De gustibus et de coloribus non est disputandum, σε κάπως ελεύθερη μετάφραση – Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα !

Ο γράφων όπως οι περισσότεροι από εμάς, έχει και αυτός τη τηλεόραση που αγάπησε, τη τηλεόραση που αγαπά.

Τηλεόραση λοιπόν. . Τη διαμορφώνουμε ή μας διαμορφώνει ; Είναι απαραίτητη ή όχι ;



ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

ΥΓ 1 : Οι απόψεις των φίλων της σελίδας πέρα από ευπρόσδεκτες είναι και απαραίτητες.

ΥΓ 2 : Όπως και οι άλλες στήλες του ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΥ , έτσι και η συγκεκριμένη θα εμπλουτίζεται συνεχώς και θα αναδημοσιεύεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

--------------------------------------------------------------------------------


ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Με αγάπη για τη ποιοτική μουσική !


Μουσικές προτιμήσεις και επιλογές εκ μέρους των φίλων της σελίδας πέρα από ευπρόσδεκτες είναι και απαραίτητες με τη προϋπόθεση να μην είναι παράταιρες σε σχέση με τη φιλοσοφία της σελίδας.

Π.χ. η Πάολα και ο Βέρτης - να είναι καλά και οι δυο τους, ως άνθρωποι τους ευχόμαστε τα καλύτερα προς αποφυγή παρεξηγήσεων, πλην όμως δεν νομίζουμε ότι ταιριάζουν με το κλίμα της σελίδας.

Όσον αφορά τα μουσικά γούστα , ο καθένας και καθεμία από εμάς φέρει και την « αισθητική » της μουσικής που του αρέσει και από κει και πέρα περί ορέξεως κολοκυθόπιτα !

Ο ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ εύχεται όμορφες επιλογές και « συλλεκτικές» μουσικές αναρτήσεις !

Καλή μας ακρόαση !
-------------------------------------------------------------------------------------------

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Με αγάπη για τη φωτογραφία !


-------------------------------------------------------------------------------------------

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

Με αγάπη για το βιβλίο !

Ο ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ θα εμπλουτίζει διαρκώς την βιβλιοθήκη του ανά τακτά χρονικά διαστήματα και θα την αναδημοσιεύει ανά τακτά χρονικά διαστήματα .

Εννοείται ότι οι φίλοι και φίλες της σελίδας μπορούν να προτείνουν τα βιβλία που τους αρέσουν .

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ
---------------------------------------------------------------------------------------

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ



Νέα θεματική ενότητα στον ΑΣΤΡΟΛΑΒΟ !

 Ελληνική Γλώσσα !

Με άξονα τη μοναδικότητα της ελληνικής γλώσσας, ο ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ διασχίζει τον μαγικό ωκεανό της φιλολογίας και της γλωσσολογίας.

Οι απόψεις και τα σχόλια του αναγνωστικού κοινού πέρα από ευπρόσδεκτα είναι και απαραίτητα !


--------------------------------------------------------------------------------------------

ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ

- « Ο σκοπός της Τέχνης είναι να απεικονίσει όχι την εξωτερική εμφάνιση των πραγμάτων αλλά την εσωτερική τους σημασία »
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ

- « Η Ελλάδα πρέπει να πρωταγωνιστεί για τον πολιτισμό. Η Ελλάδα, αυτό είναι η κληρονομιά της, αυτό είναι η περιουσία της και αν το χάσουμε αυτό δεν είμαστε ΚΑΝΕΙΣ »
Μελίνα Μερκούρη, 1920-1994, Ελληνίδα ηθοποιός και πολιτικός»

- «Όταν ο ήλιος του πολιτισμού είναι χαμηλά στον ορίζοντα, ακόμα και οι νάνοι ρίχνουν μεγάλες σκιές
Karl Kraus, 1874-1936, Αυστριακός συγγραφέας »

- «Δύο είναι οι εχθροί της πολιτικής και του πολιτισμού: ο λαϊκισμός και ο ελιτισμός
Μάνος Χατζιδάκις, 1925-1994, Έλληνας μουσικοσυνθέτης »

- «Πολιτισμός είναι η επικράτηση του δικαίου πάνω στη δύναμη, της πειθούς στη βία, του διαλόγου στο μονόλογο, του πνεύματος στην ύλη.
Will Durant, 1885-1981, Αμερικανός ιστορικός & φιλόσοφος »

- « Η μαζική κουλτούρα είναι αντι-κουλτούρα.
Umberto Eco, 1932-, Ιταλός συγγραφέας»

- «Ο Νότος δημιουργεί τους πολιτισμούς. Ο Βορράς τους κατακτά, τους καταστρέφει, δανείζεται από αυτούς, τους διαδίδει. Αυτή είναι μια σύντομη σύνοψη της Ιστορίας.
Will Durant, 1885-1981, Αμερικανός ιστορικός & φιλόσοφος »

- «Ένας πολιτισμός καταστρέφεται όταν οι θεοί του καταστρέφονται.
Emile M. Cioran, 1911-1955, Γαλλορουμάνος φιλόσοφος »
- «Ο πολιτισμός αρχίζει με την Τάξη, αναπτύσσεται με την Ελευθερία και καταστρέφεται με το Χάος.
Will Durant, 1885-1981, Αμερικανός ιστορικός & φιλόσοφος »

- «Ο πολιτισμός δεν κληρονομείται. Κάθε γενιά πρέπει να τον μάθει και να τον κερδίσει από την αρχή. Αν αυτή η μεταβίβαση διακοπεί για έναν αιώνα, ο πολιτισμός θα πεθάνει και θα ξαναγίνουμε άγριοι.
Will Durant, 1885-1981, Αμερικανός ιστορικός & φιλόσοφος »

- «Όταν ένας πολιτισμός βρίσκεται στα τελευταία του, φωνάζουν τους παπάδες.
Karl Kraus, 1874-1936, Αυστριακός συγγραφέας »

- «Κάποτε χτίζαμε πολιτισμούς. Σήμερα χτίζουμε εμπορικά κέντρα.
Bill Bryson, 1951-, Αμερικανός συγγραφέας »

- « Ο πολιτισμός φαίνεται να είναι το επίτευγμα ενός ζωικού είδους που έχει εκλείψει.
Nicolás Gómez Dávila, 1913-1994, Κολομβιανός συγγραφέας»

- « Πολιτισμός είναι η απόσταση που έχει βάλει ο άνθρωπος ανάμεσα σ’ αυτόν και τα περιττώματά του.
Brian Aldiss, 1925-, Βρετανός συγγραφέας επιστ. φαντασίας»



  -----------------------------------------------------------------------------------------


Ο ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ ΑΓΑΠΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ !


Αθήνα



Θεσσαλονίκη



Πάτρα


Ηράκλειο Κρήτης


Λάρισα - Πλατεία Ταχυδρομείου 



Βόλος - Παραλία


Ιωάννινα



Αγρίνιο



Ναύπλιο



Μύκονος



Σαντορίνη


Αλεξανδρούπολη


Καβάλα



Κατερίνη



Πύργος Ηλείας


Καλαμάτα





-----------------------------------------------------------------------------------------------


 ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ !

Τώρα οι λάτρεις της Ιστορίας τόσο της Ελληνικής όσο και της Παγκόσμιας, μπορούν να απολαύσουν τη δική τους ξεχωριστή ενότητα !

Με τη γνωστή πλέον εγκυρότητα και αξιοπιστία του ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΥ μέσα από ιδιαίτερα καλαίσθητες αναρτήσεις και παράθεση πλήθους πηγών αναδεικνύουμε και φωτίζουμε γεγονότα που διαμόρφωσαν τον ρου της παγκόσμιας και ελληνικής ιστορίας.

Αναφορικά στην ελληνική ιστορία, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι είναι πλασματικά όσα « νήματα» θρυλείται ότι απορρέουν από τα «ανίκητα » και «άφθαρτα » γονίδια μας. Με το δεδομένο ότι την ύπαρξή τους την υποστηρίζουν οι ποικίλοι κατάφωρης αδαημοσύνης δημοκόλακες, μπορούμε να πούμε ότι τουλάχιστον μία από τις αρχαιοελληνικές επινοήσεις, η δημαγωγική πολιτική ρητορική, επιβιώνει και στις μέρες μας, όχι απλώς άθικτη αλλά επαυξημένη και επιδεινωμένη.

Ανάμεσα στους αρχαίους και σ΄ εμάς υπάρχουν νήματα γερά, νήματα τρωτά, άσχετα αν εμείς δεν γνωρίζουμε ή δεν αναγνωρίζουμε την αδυναμία τους, και νήματα ήδη κομμένα. Είτε το ξέρουμε αυτό και το αποδεχόμαστε είτε όχι, εγκλωβισμένοι στην πεισματική άρνηση της ιστορίας.

Ο ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ καταφεύγει στη μοναδική ελπίδα για αφύπνιση, στη γνώση, ιχνηλατώντας την αλήθεια χωρίς πάθος, προκατάληψη, προγονοπληξία και λοιπές ιδεοληψίες.

Τα σχόλια και οι απόψεις των φίλων του ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΥ πέρα από ευπρόσδεκτα είναι και απαραίτητα.


ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ


Για εκείνους που αναζητούν κάτι διαφορετικό !


--------------------------------------------------------------------------------------------------------

  
















































----------------------------------------------------------------------------------------------



-----------------------------------------------------------------------------------------------------




Αστρολάβος





Αστρολάβος

Ένας αστρολάβος του 16ου αιώνα, απλούστερος τύπος, του αστρολάβου του Χώμφρεϋ


 Ο αστρολάβος είναι ένα ιστορικό αστρονομικό όργανο το οποίο χρησιμοποιούσαν οι ναυτικοί και οι αστρονόμοι για την ναυσιπλοΐα και την παρατήρηση του Ήλιου και των αστεριών από τον 2ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 18ο αιώνα μ.Χ., μετά τον οποίο χρησιμοποιήθηκε ένα πιο εξελιγμένο όργανο, ο εξάντας. Χρησιμοποιώντας τον αστρολάβο προέβλεπαν τις θέσεις του ήλιου της σελήνης, των πλανητών και των άστρων. Με τη βοήθεια του αστρολάβου είναι δυνατό να βρεθεί η ώρα αν είναι γνωστό το γεωγραφικό μήκοςκαι πλάτος ή αντίστροφα.

Η εφεύρεσή του αποδίδεται στον Έλληνα Ίππαρχο τον 2ο αι. π.Χ. και αρχικά είχε σχήμα σφαίρας (αστρολάβος Ίππαρχου). Αργότερα, τον 8ο με 10ο αι., ο αστρολάβος έλαβε σχεδόν επίπεδη μορφή από τουςΆραβες (λέγεται ότι ο πρώτος επίπεδος αστρολάβος φτιάχτηκε τον 8ο αιώνα από τον Πέρση μαθηματικό Fazari) που απαρτιζόταν από έναν κύκλο και ένα κινητό βραχίονα, ο οποίος προσδιόριζε το ύψος των ουράνιων σωμάτων. Από την Ισλαμική Ισπανία, ο αστρολάβος διαδόθηκε στην Ευρώπη τον 11ο αιώνα μ.Χ. και χρησιμοποιήθηκε στην ναυσιπλοΐα μέχρι τον 18ο αι. έως ότου τελικά αντικαταστάθηκε από τον εξάντα.

Ο αστρολάβος αποτελείται από έναν δίσκο, που το εξωτερικό του πλαίσιο υποδιαιρείται σε μοίρες, και σε έναν κανόνα (γωνιόμετρο) που μπορεί να περιστρέφεται γύρω από τον άξονά του. Πάνω στον δίσκο υπάρχει μια χαραγμένη ακτίνα που καταλήγει στα αντιδιαμετρικά σημεία του 0 των μετρήσεων. Για να μετρήσουν την γωνία μεταξύ δυο αστεριών, τοποθετούσαν με σκόπευση το ένα πάνω στον κανόνα και έστρεφαν τον δίσκο με την ακτίνα ώσπου να συναντήσει το άλλο αστέρι, η γωνία ήταν αυτή που εμφανιζόταν μεταξύ του κανόνα και της ακτίνας.

Τμήμα εκείνου του επίπεδου αστρολάβου θεωρήθηκε στην ουράνια μηχανή του Ι. Εβέλιους και όργανο παρατήρησης μονού, ή διπλού, ή τριπλού τομέα, έκαστος 30° και ακτίνας περίπου 3μ. (10 πόδια) που είχε εισαγάγει ο Τύχο Μπράχε.

Διευκρινίζεται ότι τόσο ο σφαιρικός αστρολάβος όσο και ο επίπεδος αστρολάβος είναι όργανα διαφορετικής χρήσης αστρονομικών μετρήσεων. Τον μεν σφαιρικό αστρολάβο, εφευρέτης του οποίου θεωρείται ο Ίππαρχος ο Ρόδιος, χρησιμοποιούσαν για να μετρούν τις λεγόμενες εκλειπτικές συντεταγμένες των αστέρων, που είναι σε αντιδιαστολή ότι οι γεωγραφικές συντεταγμένες στη Γη. Ενώ τον επίπεδο αστρολάβο χρησιμοποιούσαν μέχρι τελευταία για να μετρούν το ύψος αστέρος, ή πλανήτη, από τον ορίζοντα.


Ένα από τα τέσσερα κομμάτια του κύκλου, Αγγλία,1388


Από την ύπαρξη του Μηχανισμού των Αντικυθήρων χρονολογημένου στον 1ο αιώνα π.Χ, ενός μηχανισμού περισσότερο προχωρημένου ακόμη και από τους αστρολάβους που κατασκεύασαν οι Άραβες αιώνες αργότερα, φαίνεται ότι στην αρχαία Ελλάδα υπήρχαν ήδη παρόμοιοι μηχανισμοί, αλλά δεν ήταν ευρέως γνωστοί και δεν υπάρχουν αναφορές σε αυτούς.

Ιστορία

'Ένας νέος αστρολάβος εφευρέθηκε στον ελληνιστικό κόσμο το 150 π.Χ. και συχνά αποδίδεται στον Ίππαρχο. Ο αστρολάβος, αποτέλεσμα της επιπεδόσφαιρας και της διόπτρας, ήταν ουσιαστικά ένας αναλογικός υπολογιστής, ικανός να λύνει αρκετά διαφορετικά είδη προβλημάτων της αστρονομίας. Ο Θέων της Αλεξάνδρειας έγραψε μια λεπτομερειακή πραγματεία για τον αστρολάβο και ο Lewis το 2001 υποστήριξε ότι ο Πτολεμαίος χρησιμοποίησε ένα αστρολάβο για να κάνει τις αστρονομικές παρατηρήσεις που καταγράφονται στην Τετράβιβλο.

Οι αστρολάβοι συνέχισαν να χρησιμοποιούνται από τους ομιλούντες την Ελληνική γλώσσα σε όλη τη διάρκεια της Βυζαντινής περιόδου. Γύρω στο 550 μ.Χ. ο χριστιανός φιλόσοφος Ιωάννης ο Φιλόπονος έγραψε μια έκθεση για τον αστρολάβο στα Ελληνικά, που είναι η νεότερη Ελληνική αναφορά επί του οργάνου. Επίσης, ο Severus Sebokht, ένας επίσκοπος που ζούσε στη Μεσοποταμία έγραψε ένα βιβλίο για τον αστρολάβο στη Συριακή γλώσσα στα μέσα του έβδομου αιώνα. Ο οποίος αναφέρεται στην εισαγωγή του ότι ο αστρολάβος είναι φτιαγμένος από ορείχαλκο, υποδεικνύοντας ότι οι μεταλλικοί αστρολάβοι ήταν γνωστοί στη Χριστιανική Ανατολή πριν αναπτυχθεί στον Ισλαμικό κόσμος ή στη Λατινική Δύση.

Πραγματεία που εξηγεί τη σημασία του αστρολάβου, από τον Πέρση επιστήμονα, Ναζίρ αλ-Ντιν αλ Τουσί.


Οι αστρολάβοι αναπτύχθηκαν περαιτέρω στον μεσαιωνικό ισλαμικό κόσμο, όπου μουσουλμάνοι αστρονόμοι εισήγαγαν στον αστρολάβο] γωνιακές κλίμακες, πρόσθεσαν κύκλους που έδειχναν το αζιμούθιο στον ορίζοντα. Χρησιμοποιήθηκε ευρέως σε όλο τον μουσουλμανικό κόσμο, κυρίως ως βοήθημα για τη ναυσιπλοΐα και ως ένας τρόπος για την εξεύρεση της Κίμπλα (Qibla), την κατεύθυνση της Μέκκας. Το πρώτο πρόσωπο που πιστώνεται με την κατασκευή του αστρολάβου στον Ισλαμικό κόσμο, φέρεται να είναι ο μαθηματικός του 8ου αιώνα ο Μουχάμαντ Αλ-Πορτολέσε (Muhammad al-Portolese).Το μαθηματικό υπόβαθρο που εδραιώθηκε από τη μουσουλμάνα αστρονόμο Αλ Μπατένιου (Al Batenius) στην πραγματεία του Kitab az-Zij (Κιτάμπ Αζ- Ζιχ) (περίπου 920 μ.Χ. ), το οποίο μεταφράστηκε στα λατινικά από τον Πλάτωνα Τιμπουρτίνους (De Motu Stellarum).

Ο παλαιότερος διασωθείς αστρολάβος χρονολογείται το 315 έτος Εγίρας (927/8 μ.Χ.). Στον ισλαμικό κόσμο, οι αστρολάβοι χρησιμοποιήθηκαν για να μπορέσουν να βρουν τις ώρες της ανατολής και της έγερσης των σταθερών αστεριών, για να βοηθήσουν με το χρονοδιάγραμμα της πρωινής προσευχής (salat). Στον 10ο αιώνα, ο Αλ-Σούφι ( al-Sufi) περιγράφει για πρώτη φορά πάνω από 1.000 διαφορετικές χρήσεις του αστρολάβου, σε διάφορους τομείς, όπως η αστρονομίααστρολογία, ωροσκόπια, πλοήγηση, τοπογραφία, χρονομέτρησης, προσευχή (Salat), Κίμπλα (Qibla), κλπ.

Μια διαφοροποίηση του σφαιρικού αστρολάβου, επινοήθηκε κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα από τους αστρονόμους και εφευρέτες του ισλαμικού κόσμου. Η πρώτη περιγραφή του σφαιρικού αστρολάβου χρονολογείται ως το Αλ- Ναηρίζη (Al-Nayrizi), από το 892 - 902 μ.Χ. Στον 12ο αιώνα, ο Σαραφ Αλ Ντιν Αλ Τουσί (Sharaf al-Dīn al-Tūsī) εφηύρε τη γραμμική του αστρολάβου, μερικές φορές γνωστή και ως «το ραβδί του αλ-Tουσί," που ήταν "μια απλή ξύλινη ράβδος με διαβαθμίσεις, αλλά χωρίς σκόπευτρο. Ήταν εφοδιασμένο με ένα νήμα της στάθμης και μια διπλή χορδή για μετρήσεις γωνιών και έφερε ένα διάτρητο δείκτη. Ο πρώτος μηχανικός αστρολάβος εφευρέθηκε αργότερα από τον Αμπί Μπακρ (Abi Bakr) του Ισφαχάν το 1235.

Ο Πήτερ από την Μαρικούρτη, στο τελευταίο μισό του 13ου αιώνα, έγραψε επίσης μια πραγματεία για την κατασκευή και τη χρήση μιας καθολικής αστρολαβικής μηχανής (Nova compositio astrolabii particularis). Ο οικουμενικός αστρολάβος μπορεί να βρεθεί στο Μουσείο Ιστορίας της Επιστήμης στην Οξφόρδη. 

Ο Άγγλος συγγραφέας Τζέφρι Τσόσερ (περίπου 1343-1400), συνέταξε μια πραγματεία για τον αστρολάβο για το γιο του, που βασίζονται κυρίως στον Messahalla. Η ίδια πηγή μεταφράστηκε από τον Γάλλο αστρονόμο και αστρολόγο Pelerin de Prusse και από άλλους. Το πρώτο τυπωμένο βιβλίο για τον αστρολάβο ήταν η Σύνθεση και χρήση του Αστρολάβου από τον Christian από το Prachatice, αναφερόμενο, επίσης στον Messahalla, αλλά είναι σχετικά πρωτότυπο. 





Ο Αστρολάβος του Jean Fusoris. Κατασκευάστηκε στο Παρίσι το 1400



Το 1370, η πρώτη ινδική πραγματεία για τον Αστρολάβο γράφτηκε από τον αστρονόμο Γιαν Μαχεντρα Σουρί (Jain Mahendra Suri)

Ο πρώτος μεταλικός αστρολάβος στη δυτική Ευρώπη είναι ο Destombes, που είναι κατασκευασμένος από ορείχαλκο τον δέκατο αιώνα στην Ισπανία.

Ο αστρολάβος ήταν σχεδόν βέβαιο ότι για πρώτη φορά πάρθηκε από τα Πυρηναία, από τον Γερβέρτο της Ουριγιακ (μελλοντικό Πάπα Συλβέστρο), που είχε ενσωματωθεί στο Κουαντρίβιομ στο σχολείο Ρέμις της Γαλλίας, λίγο πριν τη στροφή του 11ου αιώνα. Τον 15ο αιώνα, η γαλλική οργανοποιία Ζαν Φουσορ (περίπου 1365-1436) άρχισε να πουλάει αστρολάβους σε μαγαζιά στο Παρίσι, μαζί με φορητά ηλιακά ρολόγια και άλλα δημοφιλή επιστημονικά εργαλεία της ημέρας. Τριάντα από τους αστρολάβους της εποχής σώθηκαν μέχρι τις μέρες μας. Τελικά, ένα ακόμη ξεχωριστό παράδειγμα της χειροτεχνίας στην Ευρώπη στις αρχές του 15ου αιώνα είναι ο αστρολάβος με ημερομηνία 1420, που σχεδιάστηκε από τον Αντώνιο ντε Πασεντί και δημιουργήθηκε από τον Δομικούς ντε Λανζάνο.
Τον 16ο αιώνα , ο Τζοχάνες Στούφλερ δημοσίευσε το Elucidatio fabricae ususque astrolabii, ένα εγχειρίδιο για την κατασκευή και την χρήση του αστρολάβου. Τέσσερις πανομοιότυποι αστρολάβοι του 16ου αιώνα φτιάχτηκα από τον Τζωρτζ Χάρτμαν παρέχοντας μερικές από τις πρώτες ενδείξεις για την παραγωγή των παρτίδων από τη διαίρεση της εργασίας.

Αστρολάβοι και ρολόγια

Τα πρώτα αστρονομικά ρολόγια έχουν επηρεαστεί από τον αστρολάβο, με πολλούς τρόπους θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι τα ρολόγια εργασίας και οι αστρολάβοι σχεδιάστηκαν για να παράγουν μια συνεχή προβολή της θέσης του ήλιο, των αστεριών και των πλανητών. Για παράδειγμα το ρολόι του Ρίτσαρντ Γαλλινγκοφορντ αποτελείται ουσιαστικά από ένα χάρτη αστεριών που περιστρέφεται πίσω από ένα σταθερό δίχτυ, παρόμοιο με εκείνο ενός αστρολάβου.

Πολλά αστρονομικά ρολόγια, όπως το περίφημο ρολόι στην Πράγα, χρησιμοποιήθηκε ένα στιλ αστρολάβου με οθόνη, υιοθετώντας μια στερεογραφική προβολή, το επίπεδο της εκλειπτικής.

Κατασκευή

Το Rete, που εκπροσωπεί τον ουρανό, λειτουργεί ως ένα γράφημα αστέρων. Όταν περιστρέφεται, τα αστέρια και ο ήλιος μετακινούνται γύρω από τη νοητή γραμμή πάνω από την προβολή των συντεταγμένων στο τύμπανο τυπογράφου. Μία πλήρης περιστροφή αντιστοιχεί στη διέλευση της ημέρας. Ο αστρολάβος είναι, επομένως, ο προκάτοχος του σύγχρονου επιπεδοσφαιρίου.


 


Ο αστρολάβος του Χάρτμαν από τη συλλογή Yale.



ΠΗΓΗ

el.wikipedia.org/wiki/Αστρολάβος  

--------------------------------------------------------------------------------------------------



Δημοσίευση σχολίου